Sökning: "Music industry"

Visar resultat 1 - 5 av 335 uppsatser innehållade orden Music industry.

  1. 1. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Armin Music; [2024]
    Nyckelord :Hashtags; hermeneutic; marketing; music industry; music sociology; musicology; MySpace; TikTok; social media; Hashtags; hermeneutik; marknadsföring; musikbranschen; musiksociologi; musikvetenskap; MySpace; TikTok; sociala medier;

    Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER

  2. 2. Att vara äkta eller sälja sig för pengar : Föreställningar om artisters autenticitet i samband med reklamsamarbeten med externa varumärken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Kerrouchi; Julia Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :Authenticity; artists; music; influencer; influencer marketing; advertising; celebrity endorsement; qualitative interviews; focus groups; Autenticitet; artist; musik; influencer; influencer marketing; marknadsföring; kändissamarbeten; kvalitativa intervjuer; fokusgrupper;

    Sammanfattning : For decades authenticity has been of great interest in media and communication research. With this study, we aim to contribute to the research with a new perspective where authenticity is examined in artists who use influencer marketing on social media. LÄS MER

  3. 3. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  4. 4. I skuggan av rampljuset : En studie om backstagearbetares motivation inom livemusikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Marielle Rosén; Emma Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Livemusikbranschen; Backstagearbetare; Motivation; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : För att uppfylla studiens syfte, att utforska och fördjupa förståelsen för backstagearbetares arbetslivssituation och de underliggande drivkrafterna som motiverar dem till arbete, har 11 personer yrkesverksamma i den svenska livemusikbranschen intervjuats. Deras tankar presenteras i form av arbetslivsberättelser som analyseras med hjälp av Self-Determination Theory. LÄS MER

  5. 5. The Soundtrack to a Life : Kartläggning av artisters hälsa i musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Linnea Axelson; [2024]
    Nyckelord :Health; Artist; Manager; Music industry; Motivation; Sustainability; Holism; Hälsa; Artist; Manager; Musikindustrin; Motivation; Hållbarhet; Holism.;

    Sammanfattning : Background: Being an artist in the Swedish music industry in 2023 has been found to labor relations involving challenges related to health, hope, creativity and inspiration(Rödblom et al., 2023). LÄS MER