Sökning: "Musikpedagogik Genre"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Musikpedagogik Genre.

  1. 1. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  2. 2. Trummornas klangvärld : Trumlärares didaktiska förhållningssätt till trummornas klangvärld vid enskild instrumentalundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabriel Ferntoft; [2023]
    Nyckelord :Drums; timbre; teaching; qualitative research; music education; high school; Trummor; klang; undervisning; kvalitativ forskning; musikpedagogik; gymnasium;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien syftar till att bidra med kunskap om trumlärares didaktiska förhållningssätt till trummornas klangvärld vid enskild instrumentalundervisning på gymnasienivå. Studien inkluderar semistrukturerade intervjuer med fyra trumlärare för att ge insikter om deras upplevda erfarenheter av ämnet. LÄS MER

  3. 3. Möten med det obekanta : En musikpedagogisk undersökning om att utmana trygghetszonen i ensemble.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Johannes Broborn; [2022]
    Nyckelord :repertoar; gymnasiet; ensemble; populärmusik; mångkultur; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar sin utgångspunkt i tidigare forskning som pekar på att musikun-dervisningen i Sverige rör sig inom en tämligen begränsad trygghetszon gällande bland annat genre, repertoar och innehåll. Mitt syfte med studien har varit att undersöka gymnasieelevers upplevelser av att musicera utanför det välbekanta samt undersöka tankebanor och resonemang kring repertoar i ensembleundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. ”Jazz chose me”? En kvantitativ och kvalitativ studie om saxofonisters genretillhörigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Janis Millers; [2021]
    Nyckelord :Afro-amerikansk musik; Genretillhörighet; Jazz; Klassisk musik; Musikpedagogik; Saxofon; Utbildningsvetenskap; Black American music; Classical music; Genre affiliation; Music education; Saxophone; Educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get a broader understanding of the factors surrounding the choice of genre affiliations among saxophonists based on two primary umbrella terms: the jazz/black American music genre and the classical genre. The focus of the study can be boiled down to these research questions: • When and how does a saxophonist usually pick their genre affiliation, if it even is an active choice? • Are there any correlations between the genre affiliation of a teacher and that of their students’ later genre affiliations? Data was collected through an online survey along with interviews with five prominent saxophonists from both genres after which they were analyzed and compared to previous research. LÄS MER

  5. 5. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER