Sökning: "Musikpedagogik och barn"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Musikpedagogik och barn.

  1. 1. En kulturskola för alla? En intervjustudie om tillgänglighet för och inkludering av personer med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Svärd; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Kultur; kulturskolan; Musikundervisning; Tillgänglighet; Accessibility; Culture; Inclusion; Music education; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kulturskolan är den största offentliga satsningen på barnkultur som finns i Sverige (Kulturskolerådet, 2023). Visionen som beskrivs på Kulturskolerådets (u.å.) hemsida är likvärdiga möjligheter för utveckling genom kulturutövande för alla barn och unga. LÄS MER

  2. 2. Musik och språkutveckling : En intervjustudie om musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Camilla Johansson; [2022]
    Nyckelord :music; linguistic development; singing; music therapy; sociocultural perspective; interviews; musik; språkutveckling; sång; musikterapi; sociokulturellt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som ett redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan, samt vilka samverkande faktorer de uppfattar finns mellan språket och musiken. Intresset är att belysa musikens möjliga användningsområden utöver ordinarie musikundervisning och att diskutera musikämnets förutsättningar i skolan. LÄS MER

  3. 3. Bra vibrationer: Perspektiv på nybörjarundervisning i brass från pedagoger och logopeder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Strömberg; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Instrumentalundervisning; Nybörjare; Brassinstrument; Embouchure; Logopedi; Motorisk inlärning; Educational Science; Music Education; Instrumental teaching; Beginners; Brass instruments; Speech therapy; Motoric learning; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the methods used by brass teachers to instruct tone production and embouchure to young beginners, as well as examine what perspective that could be added to this subject by brass playing speech therapists. Data was collected from two focus groups – one with four experienced brass teachers, and one with two speech therapists with experience from brass playing. LÄS MER

  4. 4. ”Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniella Stavgren; Caroliné Persson; [2021]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; musik; samling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till musik som hjälpmedel för att skapa en inkluderande samlingsstund. Musik kan användas på många olika sätt och blir därför betydande för hur förskolläraren skulle kunna möta barns olikheter, samt skapa en inkludering som är baserad på barnens intresse och behov. LÄS MER

  5. 5. ”Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Caroline Persson; Daniella Stavgren; [2021]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; musik;  samling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till musik som hjälpmedel för att skapa en inkluderande samlingsstund. Musikens kan användas på många olika sätt och blir därför betydande för hur förskolläraren skulle kunna möta barns olikheter, samt skapa en inkludering som är baserad på barnens intresse och behov. LÄS MER