Sökning: "My Österberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden My Österberg.

  1. 1. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares användning av TAKK i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Österberg; [2018]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers; signs; communication;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how preschool teachers work with signs as alternative and additional communication in preschool to promote the development of children's language development. My questions of issue are how do preschool teachers use signs as alternative and additional communication in preschool, how do the teachers motivate and describe their work and what experiences does the preschool teachers have with signs as alternative and additional communication in preschool? My method of this study has been qualitative where interviews were made with six preschool teachers. LÄS MER

  2. 2. Adapting the Men in Jane Eyre : A Comparative Analysis of Two Movie Adaptations (from 1943 and 2011) of the novel Jane Eyre by Charlotte Brontë, with a Focus on the Male Characters

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elisabeth Österberg; [2018]
    Nyckelord :Male characters; Patriarchal control; Independence; Adaptation; Production code;

    Sammanfattning : This is a comparative analysis of two film adaptations (from 1943 and 2011) of Charlotte Brontë’s  Jane Eyre, with a focus on the male characters. My aim is to study how patriarchal control is adapted for the screen, compared to the original novel. The focus is on the characters John Reed, Mr. Brocklehurst, Mr. LÄS MER

  3. 3. Den qvinnliga konstnären: : representationer i tidskriften Palettskrap 1877 –1904

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Susanna Österberg; [2016]
    Nyckelord :student journal; Palettskrap; Royal Swedish Academy of Arts; late 1800 s; amateur; unwomanly; womanhood; femininity; role of the artist; bourgeois; Sweden; feminist theory; myth; masculine; feminine; modernism; palettskrap; palett-skrap; konstakademien; feministisk teori; borgerlighet; borgerlig; maskulin; myt; kungliga konstakademien; konstakademin; flanör; voyeur; sedlighet; konstnärsgeniet; bohemen; tradition; qvinna; kvinnliga avdelningen; manliga blicken; manligt nätverk; manliga nätverk; maskuliniserad; kvinnlig konstnär; kvinnlighet; ärad samtida; häxa; silhuett; ernst ljungh; konstnärsrollen; kvinnliga konstnärer; amatör; amatören; dilettant; dilettantism; okvinnliga; stereotyp; karikatyr; sekelskiftet; 1880-talet; nya kvinnan; tradition; modernitet; modernism; offentliga; privata; rum; sent 1800-tal;

    Sammanfattning : Jag har ägnat denna uppsats åt att undersöka Kungliga Konstakademiens elevtidning Palettskrap från och med att det grundades 1877 till och med 1904.Tidningen består av anteckningar, protokoll och en mängd med bilder såsom porträtt, illustrationer och skämtteckningar. LÄS MER

  4. 4. "Jag är en människa inte en HIV-smitta" : Hur hälso-och sjukvårdens bemötande påverkar personer med HIV-infektion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Galovan; Linn Österberg; [2015]
    Nyckelord :Experience; healthcare; people with HIV - infection; person - centered care; treatment; Bemötande; hälso - och sjukvård; personcentrerad vård; personer med HIV - infektion; upplevelse;

    Sammanfattning : Humant Immunbristvirus (HIV) är ett retrovirus som innebär ett livslångt sjukdomstillstånd. Då HIV-infektionen inte går att bota men är behandlingsbar, kommer de cirka 7000 personer som är drabbade av sjukdomen iSverige någon gång att söka vård. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet i samtal inkluderar elever med särskilda behov : en jämförande studie mellan ordinarie undervisning och specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Österberg; [2013]
    Nyckelord :Participation; inclusion; dialogue; students with special needs; special teaching; Delaktighet; inkludering; samtal; elever med särskilda behov; specialpedagogik;

    Sammanfattning : This study is about how the dialog can help students with special needs to feel participation and inclusion in the class and the teaching. My purpose with this study was to look for how the students with special needs interact with other students and teachers through the dialogue. LÄS MER