Sökning: "NO och SO skillnader i undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden NO och SO skillnader i undervisning.
1. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER
2. Andraspråkselevers möte med SO-texter på mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Mellanstadiet är första gången i skolan som elever stöter på ett mer akademiskt språk och många kan få något av en språkchock när de stöter på ämnestexter, främst i NO- och SO-ämnena. De som är i större sårbarhet inför dessa texter är elever med annan språklig bakgrund. LÄS MER
3. Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. LÄS MER
4. E-sport – ”Jag ser den som vilken idrott som helst” : En kvalitativ studie om utbildning med E-sportprofil i svensk gymnasieskola
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur E-sportprofiler på svenska gymnasieskolor ser ut i förhållande till vilket lärande som sker genom datorspelande, hur skolorna och utbildningen arbetar med spelproblematik och hur utbildningens utformning ser ut. På vilket sätt involverar lärare spelproblematik i sin undervisning? Vad innebär och innefattar fenomenet E-sport som inriktning i svensk gymnasieskola? Hur talar lärare kring vilket lärande och vilka lärprocesser som sker inom E-sportutbildningen? Metod Denna studie har genomförts med en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer gjorts med 6 lärare som arbetar på E-sportprofilerade skolor i Sverige. LÄS MER
5. Geografiundervisning på högstadiet : Geografilärare med olika ämneskombinationer och deras syn på ämnet samt utformning av undervisning
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografiSammanfattning : Gärdsberg, A. 2017. Geografiundervisning på högstadiet – Geografilärare med olika ämneskombinationer och dess ämnessyn samt utformning av undervisning. Naturgeografiska institutionen, Uppsatser, Stockholms Universitet. LÄS MER