Sökning: "Neurodidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Neurodidaktik.

  1. 1. Vad lärde du dig i skolan idag? : Neurodidaktiska perspektiv på inlärning och minne hos gymnasieungdomar

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Bönström; [2020]
    Nyckelord :neurodidaktik; neurovetenskap; inlärning; läroprocesser; pedagogik; samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Hjärnans uppbyggnad och funktion besvarar många intressanta frågor när det kommer till undervisning och ett neurodidaktiskt perspektiv bidrar till att bättre förstå hur elever på gymnasienivå kan behärska de kunskaper som efterfrågas i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Studiens förutsättningar har legat inom ramen för tio veckors verksamhetsförlagd utbildning och har genomförts hösten 2017  tillsammans med två klasser som läser kursen Samhällskunskap 1a1 på Herrgårdsgymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Framställningarna av skrivstrategier och skrivprocesser i läroböcker för ämnet svenska i årskurs nio

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabrielle Hult; [2018]
    Nyckelord :Skrivprocessteori; skrivprocesser; skrivstrategier; svenska; ämnesdidaktik; läroböcker;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks framställningarna av skrivstrategier i fyra läroböcker för årskurs nio. Frågeställningen tar utgångspunkt i centralt innehåll i kursplanen för svenska, i begreppet skrivstrategier. LÄS MER

  3. 3. Kampen om hjärntronen : – en undersökning av elevers koncentrationsförmåga ur ett neurovetenskapligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Terese Kraft; [2017]
    Nyckelord :koncentration; uppmärksamhet; minne; motivation; neurodidaktik; neurovetenskap;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har gymnasieelevers uppfattning om sin egen koncentrationsförmåga undersökts liksom vilka faktorer de upplever främjar/hämmar denna förmåga. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i den neurovetenskapliga forskningen och undersöker om elevernas uppfattningar har några möjliga förklaringar och överensstämmelser med denna relativt nya forskning. LÄS MER

  4. 4. Lust att lära - Nytänkande pedagogik för en stimulerande idrottsundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Alfastorp; Rebecka Prahl; [2013]
    Nyckelord :Emotion; Social interaktion; Problemlösning; PBL; Parkour; Neurodidaktik; Lärande; Kreativitet; Inre motivation;

    Sammanfattning : Förestående examensarbete syftar till att undersöka om det finns pedagogiska samband och metoder mellan parkour och Problembaserat Lärande (PBL) som kan bidra till ett lustfyllt lärande. Vi synliggör inledningsvis ett problem då vi anser att dagens idrottsundervisning är utformad efter en styrd undervisningsmodell. LÄS MER

  5. 5. Neurodidaktik och matematik : En litteraturstudie om neurodidaktikens betydelse för matematikundervisningen

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Lena Björkhagen; Sounia Barsoum; [2011]
    Nyckelord :Educational Neuroscience; Mathematics; Numeracy; Literacy; Neurodidaktik; matematik; hjärnforskning;

    Sammanfattning : Ämnet neurodidaktik bygger på hjärnforskning och etablerade teorier inom det pedagogiska området. Syftet med vår studie är att dra slutsatser av de rön vi finner inom hjärnforskningen som studerar hur hjärnan fungerar i inlärningssammanhang. LÄS MER