Sökning: "Normskapande"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet Normskapande.
1. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER
2. Den felfria talangen? : En nätnografisk studie om identitets- och normskapande på LinkedIn
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : Denna avhandling är resultatet av en kvalitativ studie som undersöker identitetsskapande och upprätthållande av sociala normer på sociala medieplattformen LinkedIn. Metodvalet för att genomföra detta var den kvalitativa och etnografiska undersökningsmetoden nätnografi. LÄS MER
3. Betydelsen av yrkesmässig handledning ur skolsköterskors perspektiv
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Det nutida skolsköterskeuppdraget är stort och komplext. Det innebär både en hög grad av samverkan och är samtidigt till stor del ett ensamarbete. Dessutom har uppdraget vidgats med tiden. LÄS MER
4. Förtroendets makt : En retorik- och genusanalys av influencers förtroendeskapande på YouTube
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie undersöker hur manliga och kvinnliga influencers skapar förtroende och konstruerar genus i sina videoklipp på YouTube år 2019. Med ett starkt ethos byggt på förtroende får influencers makt att påverka sina följare och deras syn på bland annat genus, vilket ger dem en viktig normskapande funktion. LÄS MER
5. ”Det är ju lättare sagt än gjort ju…” : En intervjustudie om lärares strategier för att främja matematiska samtal.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Forskning har visat på att etablerandet av en dialogisk klassrumskultur ger rikare lärandetillfällen för eleverna eftersom de får rikare möjlighet att utbyta tankar och uppfattningar. Studien är en kvalitativ intervjustudie av hur lärare, verksamma i förskoleklass samt årskurserna 1–3, arbetar för att skapa dialog i klassrummet. LÄS MER