Sökning: "Norrländska företag"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Norrländska företag.

  1. 1. Från expansion och äventyr till revolution och landsflykt : svenska sågverk och sågverksarbetare i norra Ryssland 1898–1925

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Ylva Kungsman; [2023]
    Nyckelord :sågverk; sågverkspatroner; sågverksarbetare; timmerfront; Ryska revolutionen; historiskt källmaterial; intervjuer;

    Sammanfattning : Under den expansiva industriella utvecklingen i Ryssland i början av 1900-talet flyttade flera stora svenska företag sina verksamheter dit. Bland dem fanns LM Ericsson, ASEA, (Electro)Lux och Nobel bröderna. LÄS MER

  2. 2. Varför export? : En kvalitativ studie om norrländska företags väg genom pre-export processen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Erik Jacobsson; Jerker Granqvist; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien är skriven på uppdrag av Kubera konsult, som är ett konsult företag specialiserade på att hjälpa mindre och medelstora företag i Norrland att börja exportera.De senaste åren har export och import ökat i snabb takt och handeln i Sverige består idag av två tredjedelar av Sveriges bruttonationalprodukt. LÄS MER

  3. 3. Nyckelfaktorer vid exportetableringar i Tyskland : - En studie gjord på fyra norrländska företag

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Anna Enegren; Ricky Ording; [2009]
    Nyckelord :exportetableringar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Arenasponsring : En studie om motiv, upplevelser och prissättning hos de norrländska elitserielagen och deras arenasponsorer

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Johan Eriksson; [2008]
    Nyckelord :arenasponsring; sponsring; ishockey; elitserien; idrottsarenor;

    Sammanfattning : Abstract Det byggs många nya ishockeyarenor i Sverige för tillfället och nästan alla elitseriearenor är i dagsläget namnsponsrade av stora företag. Prissättning av sponsring anses komplext och arenasponsring av ett elitserielag innebär ett mångmiljonavtal för det arenasponsrande företaget. LÄS MER

  5. 5. Visst blir vi vi, Jag, Carina? : En studie om hur en eventbyrå kan skapa ökad efterfrågan på sina tjänster

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Ida Hjärtström Baudin; Jenny Forsman; [2007]
    Nyckelord :Event; Evenemang; Upplevelsemarknadsföring;

    Sammanfattning : Event är en modern marknadsföringsmetod som vuxit fram på senare år; i Sverige användes överhuvudtaget inte begreppet event förrän i slutet av 1980-talet. Eventet är ett relationsinriktat verktyg som kan användas för att skapa eller bibehålla relationer till företagets kunder. LÄS MER