Sökning: "Nussbaums teori"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Nussbaums teori.

  1. 1. Livsfrågor i skolan=Livsviktigt? : En kvalitativ studie om och hur livsfrågor behandlas inom religionskunskap och elevhälsa i grundskolans senare år

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alexandra Möller; [2022]
    Nyckelord :religionskunskap; undervisning; livsfrågor; livskompetens; elevhälsa;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att belysa livsfrågors plats i religionsundervisningen på högstadiet genom religionslärarnas ögon och undersöka om diskussionerna kunde vara ett stöd för eleverna även i det privata livet genom att öka deras självreflektion och livskompetens. Även elevhälsan behandlades i studien för att undersöka om ett samarbete mellan dem och religionslärarna skulle kunna vara möjligt och fruktbart, då de dagligen möter elever i existentiella samtal. LÄS MER

  2. 2. Tolkningen av frihet i det fria skolvalet och i rätten till utbildning - är de förenliga? : En undersökning för att redogöra olika tolkningar av friheter och hur det påverkar individens reella frihet till ett fritt skolval.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Sara Arola; [2021]
    Nyckelord :Frihet; utbildning; det fria skolvalet; rätten till utbildning; skolsegregation;

    Sammanfattning : I följande uppsats behandlas skolreformen om det fria skolvalets faktiska effekter på skolsegregationen och hur reformen förhåller sig till FN:s artiklar om rätten till utbildning. Syftet med uppsatsen är att pröva hypotesen: Syftet med det fria skolvalet inte är förenligt med FN:s artiklar om rätten till utbildning. LÄS MER

  3. 3. "Vi är alla migranter i tiden" : En maktanalys av Mohsin Hamids Exit väst och romanens didaktiska potential

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sofija Stanic; [2021]
    Nyckelord :maktanalys; Nussbaum; värdegrundsarbete; svenskundervisning; interkulturell pedagogik; narrativ fantasi; Mohsin Hamid; Exit väst; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att med utgångspunkt i en maktanalys av Mohsin HamidsExit väst undersöka romanens didaktiska potential i svenskämnet och i skolans värdegrundsarbete. Studien refererar till Martha C. Nussbaums teori kring den narrativa fantasin och interkulturell pedagogik som didaktiska verktyg vid arbete med romanen. LÄS MER

  4. 4. ”Sustainability can’t be achieved alone.” En innehållsanalys av IKEA:s hållbarhetsstrategi från 2018

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Tess Zetterlund; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; IKEA; innehållsanalys; Nussbaum; kapaciteter; mänskliga rättigheter; ansvar; Agenda 2030; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker IKEA:s hållbarhetsstrategi från 2018 med syftet att utforska vilket ansvar som IKEA tar eller skulle kunna ta i relation till mänskliga rättigheter och hållbarhet. IKEA:s hållbarhetsstrategi är förankrad i Agenda 2030 vilket är en internationell agenda för globala mål för hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. "En stor skatt som vi liksom inte ger våra elever tillgång till": Svensklärare och svensklärarstudenter om icke-västerländsk litteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Göstasson; [2020]
    Nyckelord :Literature; Non-Western literature; Canon; Upper secondary school teachers; Citizen of the world; Education; Globalization.; Litteratur; icke-västerländsk litteratur; kanon; gymnasielärare; världsmedborgare; undervisning; globalisering.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån intervjuer med fyra gymnasielärare i svenska och fyra svensklärarstudenter, undersöka deras syn på och erfarenheter av icke-västerländsk litteratur i svenskundervisningen samt hur de resonerar vid litteraturval. Utifrån Martha C. LÄS MER