Sökning: "Nyanlända föräldrar"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Nyanlända föräldrar.
1. Andraspråkselevers möte med SO-texter på mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Mellanstadiet är första gången i skolan som elever stöter på ett mer akademiskt språk och många kan få något av en språkchock när de stöter på ämnestexter, främst i NO- och SO-ämnena. De som är i större sårbarhet inför dessa texter är elever med annan språklig bakgrund. LÄS MER
2. "Socialtjänsten är som våra föräldrar" : En studie om den interkulturella kommunikationen mellan nyanlända och socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Vi har gjort en studie som handlar om den interkulturella kommunikationen mellan nyanlända och socialtjänsten. Sverige tar emot 5000 kvotflyktingar varje år och segregeringen har under lång tid ökat och klyftorna har blivit större. LÄS MER
3. Nyanlända, inkludering och samverkan i fritidshemmet : Etnografisk studie om inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet samt samverkan mellan nyanlända föräldrar och fritidslärar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate what methods are most effective in including newly arrived students in the after–school program. But also how bad cooperation between the newly arrived parents and teacher can affect the newly arrived students' school attendance. LÄS MER
4. HÖRSELVÅRDENS MOTTAGANDE AV DÖVA NYANLÄNDA BARN OCH UNGDOMAR
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna intervjustudie är att undersöka hur döva nyanlända barn och ungdomar med familj, tas emot av hörselteam för barn och ungdom inom Hörselverksamheten i Västra Götalandsregionen. Syftet är även att få en klarare bild av hur deras behov av stöd ser ut. LÄS MER
5. ”Jag avskydde denna period!” - Nyanlända föräldrars upplevelser av den svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att få en större förståelse för nyanlända föräldrars upplevelser av den svenska förskolan. Vi har använt oss av en kvalitativ och semistrukturerad intervjumetod som vi analyserar utifrån teoretiska perspektiv som delaktighet, exkludering, inkludering, mångkulturalism samt interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER