Sökning: "OLIKA LEKFORMER"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden OLIKA LEKFORMER.

  1. 1. “Det är ju bara vi vuxna som tror att i endockvagn så ska det ligga dockor” : - En kvalitativ intervjustudie av sex förskolläraresuppfattningar om barns egeninitierade lek iförskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Hagström; Simone Persson Wrangfalk; [2021]
    Nyckelord :: egeninitierad lek; förskollärare; inomhuslek; inomhusmiljö; krigslek; uppfattninga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera och tolka förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek i förskolans inomhusmiljö. Vi anser det angeläget då alltmer forskning betonar vikten av lekens egenvärde och följaktligen blir alltmer kritisk till förskollärares olika styrningsstrategier för lek som nyttig och lugn kontra lek som viktig i sig (Arnér & Tellgren, 2006; Nilsson et. LÄS MER

  2. 2. Lekens lekfullhet i det verbala språket : En kvalitativ studie av interaktion i leken och barns individuella språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecka Andersson; [2020]
    Nyckelord :Lek; fri lek; interaktion; artefakt; pedagog och mediering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att när barn leker tillsammans med andra får det en positiv betydelse för barns verbala språk och att det verbala språket stöttas av lekkamraterna som ingår i leken, då barn hjälps åt att förstärka sitt verbala språk. Tidigare forskning visar även att lekformer såsom socio dramatisk lek och fri lek som innebär samspel mellan barnen främjar barns språkutveckling genom att de sociala och kommunikativa aspekterna i dessa leksituationer har positiv inverkan på barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. En oändlig lekarena "i väntan på" - En observationsstudie av lek när barn väntar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Andersson; Sofie Olsson; [2015]
    Nyckelord :barnperspektiv; besjälad lek; Barndomssociologi; erfarenheter; förskollärarperspektiv; inflytande; i väntan på; rollek; projektiv lek;

    Sammanfattning : Vi möter dagligen barn i förskoleverksamheten som väntar på att aktiviteter ska starta, många gånger är personal upptagna med annat som styr verksamheten vid dessa tillfällen. Vi har därför funnit barns väntan intressant eftersom vi har upplevt att det i väntan på förekommer lek och möten mellan barn som är viktigt att synliggöra. LÄS MER

  4. 4. Handdockan- Ett medierande redskap i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Carina Källvik; [2014]
    Nyckelord :Hand puppet; Mediating tool; Play activities; Pre-school; Puppet play; Förskola; Handdocka; Handdockslek; Lekformer; Medierande redskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har sitt fokus på förskolebarnens lek och dess olika former med handdockan. Syftet med denna studie var att undersöka hur barnen intregerar med handdockan och hur de använder dem som medierande redskap. Undersökningen var utförd som en observationsstudie av barnen på en förskola i åldern 3-5 år. LÄS MER

  5. 5. Hur barns fria lek formas av utomhus- respektive inomhusmiljön. : En inblick i två förskolors verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Heléna Axelsson; Anna Mellesmo; [2013]
    Nyckelord :Lekmiljö; lekformer; artefakter; sociokulturellt perspektiv; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersökte vi barns fria lek i utomhus och inomhusmiljö. Studien genomfördes på två förskolor i östra Sverige, med barn i åldern 3-6 år. Vi valde att undersöka detta då en viktig del av förskolans uppdrag handlar om att erbjuda barn en innehållsrik miljö som främjar barns lek, kreativitet och lustfyllda lärande. LÄS MER