Sökning: "Oculus rift"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Oculus rift.

  1. 1. Virtuell driftsättning av robotar med VR-teknik

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Simon Qvintmark Marcotti; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete kommer att studera hur en virtuell driftsättning skulle skapas till Gävle högskolans Kuka robotar, var två stuider utförs. Den första studien skapar olika simuleringar med industriprocesser genom att använda Offline programmerings (OLP) programmen KukaSim 4.0 och Visual Components Premium 4.4. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetslära genom ett inkluderande medium : Ett interaktivt sätt att lära sig om cirkulär ekonomi

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Paul Larsson; Jakob Wijk; [2020]
    Nyckelord :Video games; Virtual reality; Edutainment; Serious games; Circular economy; Sustainability; Digitala spel; Virtuell verklighet; Edutainment; Serious games; Cirkulär ekonomi; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete lyfter fram virtual reality som ett medium med potential för både lärande och underhållande syften. Begrepp som serious games, gamification, och edutainment undersöks för att ta reda på vad som gör vissa spel lärorika, vad som motiverar användaren till att vilja fortsätta spela ett spel, samt hur dessa egenskaper kan kombineras. LÄS MER

  3. 3. Jämförelse av Game User Experience Satisfaction i VR och på skärm

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Yad Emin; [2020]
    Nyckelord :Human Computer Interaction; VR; Virtual reality; VR vs. monitor; Game User Experience Satisfaction Scale; GUESS; Design; Usability testing; Human-Centered Design; User-centered design; User Interface; User Experience; Människa-datorinteraktion; interaktionsdesign; VR; Virtual reality; VR kontra skärm; Game User Experience Satisfaction Scale; GUESS; Design; Användbarhetstestning; Human-Centered Design; User-centered design; användargränssnitt; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna masteruppsats var att undersöka skillnaden i Game User Experience Satisfaction (GUESS) vid användning av SimProv, både i VR (Oculus Rift) och på skärm. SimProv är en spelliknande klassrumssimulation. Studien avsåg även finna potentiella problem som användaren kunde stöta på under testsessionen. LÄS MER

  4. 4. Six DOF tracking system based on smartphones internal sensors for standalone mobile VR

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fredd Duque; [2019]
    Nyckelord :Virtual reality; Positional tracking; Simultaneous location and mapping; Head-mounted-display;

    Sammanfattning : Nowadays mid-range smartphones have enough computational power to run simultaneous location and mapping (SLAM) algorithms that, together with their onboard inertial sensors makes them capable of position and rotation tracking. Based on this, Google and Apple have released their own respective software development kits (SDKs) that allow smartphones to run augmented reality applications using six degrees of freedom tracking. LÄS MER

  5. 5. Klostret, ruinen och rekonstruktionen

    Master-uppsats,

    Författare :Joel Eriksson Stomberg; [2018-09-26]
    Nyckelord :Virtual Reality; Reconstruction; Gudhem; Photogrammetry; Photoscan; Maya; Unity; Oculus rift;

    Sammanfattning : This thesis seeks to examine the usage of photogrammetry when reconstructing ruined buildings. This is done by re-construing the abbey of Gudhem with 3D documentation of the ruined site as a basis to great effect, although some issues arose mostly due to human error. The result is used to answer to second research question of this thesis. LÄS MER