Sökning: "Oetablerade artister"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Oetablerade artister.

  1. 1. Sociala medier i de oetablerade artisternas händer : en uppsats om de föränderliga förutsättningarna att marknadsföra musik via sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Daniel Larsson; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; artister; spreadability; stickyness; identitet; autenticitet; listor.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på hur sociala medier förändrat förutsättningarna för artister och musikbranschen. I ett samhälle där listor på vad som är populärt styr vad vi lyssnar på och där artister idag är närmare sina fans än någonsin krävs det ännu mer av artisterna för att de ska synas och höras. LÄS MER

  2. 2. Vad gör en talangscout? : En kvalitativ studie om A&R:s med avgränsning till hiphop

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Simon Ottosson; [2019]
    Nyckelord :A R; musikbransch; skivbolag; talang; artist; hiphop;

    Sammanfattning : Sedan Floréns studie om talangscouter 2010 har musikbranschen utvecklats enormt. Då det blivit enklare för oetablerade artister att bedriva sitt artisteri själva över internet utan hjälp av skivbolag har olika medieplattformar upplevt en övermättnad av ’talanger’ inom musik. LÄS MER

  3. 3. Musikdistribution för oetablerade musikproducenter och artister. : En kvalitativ studie om musikpublicering inom streamingkulturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :David Lindell Farken; [2017]
    Nyckelord :Oetablerad; streaming; artist; musikproducent; digitalisering;

    Sammanfattning : Internet och de moderna digitala plattformarna har inneburit stora förändringar för musikbranschen. Det fysiska albumet säljer allt mindre samtidigt som den digitala distributionen bryter ny mark och visar upp sin potential för omvärlden. LÄS MER

  4. 4. Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :David Andersson; [2015]
    Nyckelord :Oetablerade artister; musikbransch; skivbolag; musikdistribution; digitala musiktjänster; karriär;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in, distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sveriges oetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom. LÄS MER

  5. 5. Syns du inte så finns du inte : En vetenskaplig studie om artister som varumärken

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Emelie Melwinson; Sara Westerberg; [2014]
    Nyckelord :Kommunikation; branding; positionering; oetablerade artister; varumärke; sociala medier; fans; musikbranschen; identitet; känslomässiga band; differentiering; enhetlighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to maintain a deeper understanding of how unestablished, professional musicians can get discovered by the music industry by communication, branding and positioning of their brand at social media.We found that fans have a greater impact on unestablished musicians than we previously thought. LÄS MER