Sökning: "Oetiska företag"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Oetiska företag.

  1. 1. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Daniel Astermo; Johanna Holmkvist; [2023]
    Nyckelord :etik; revision; utbildning; Ethical Climate Theory; etikkunskaper; The Big Four.;

    Sammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER

  2. 2. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER

  3. 3. Avkastning till vilket pris som helst? : En kvantitativ studie om portföljval ur ett oetiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jamie Kapell; Alfred Lundholm; [2021]
    Nyckelord :Sin stocks; Nasdaq Stockholm; Risk; Portfolio Theory; Unethical investing; Oetiska företag; Nasdaq Stockholm; Risk; Portföljteori; Oetisk investering;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to analyze how different portfolio compositions on the Stockholm Stock Exchange perform in relation to its risk between the years 2008-2020. The thesis analyzes how an unethical portfolio performs in comparison with a value portfolio, growth portfolio, random portfolio and OMX30 index. LÄS MER

  4. 4. Socialt ansvarsfulla fonder under olika marknadsstadier: positivt eller negativt?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Adam Bahri; Eddie Tallberg; [2020]
    Nyckelord :Socially responsible funds; ESG; Investments; Market crisis; Screening; Socialt ansvarsfulla fonder; ESG; Investeringar; Marknadskris; Screening;

    Sammanfattning : Research has shown that the selection criteria, so-called screens, of socially responsible funds (SRF) affect their financial performance. The difference is particularly distinguishable during market crisis, where the exclusion of unethical industries (negative screening) has proven to be an inferior strategy compared to selecting companies with good social performance (positive screening). LÄS MER

  5. 5. Neuromarketing och etik: när passerar man gränsen? : En kvalitativ studie om uppfattningar och etiska dilemman kring tillämpningen av neuromarketing och dess påverkan utifrån ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josef Mannai; Nadezda Opacic; [2020]
    Nyckelord :Neuromarketing; Marketing ethics; Consumer ethics; Consumer behavior; Neuromarknadsföring; Marknadsföringsetik; Konsumentetik; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Neuromarketing is a new field of research, a mix between neuroscience, marketing, and psychology. With the help of brain research, neuromarketing has succeeded in identifying feelings and reactions which have benefited companies and helped them to construct efficient marketing strategies. LÄS MER