Sökning: "Onto-epistemology"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Onto-epistemology.

  1. 1. Förskollärares syn på didaktiskt arbete i barngrupper med kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Tornehag; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskollärarprofessionen; kulturell mångfald; intra-aktiv pedagogik; material och miljöns betydelse; performativa agenter; agens; makt; etik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka didaktiska utmaningar som förskollärare kan möta i barngrupper med kulturell mångfald samt vilken betydelse material och miljö kan tänkas ha i det didaktiska arbetet i relation till barngrupper med kulturell mångfald. Arbetet utgår från en posthumanistisk grundsyn med neomaterialistisk teori, där begreppen intra-aktiv samhandling, performativa agenter, materiellt-diskursiv intra-aktivitet och ethio-onto-epistemology kommer att lyftas fram som centrala. LÄS MER

  2. 2. What's the matter with discourse? : An alternative reading of Karen Barad's philosophy. 

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ingrid Andersson; [2016]
    Nyckelord :Karen Barad; Posthumanism; Material-discursive; Intra-action; Entanglements; Onto-epistemology; Philosophy of Education; Pedagogy; Theory of Science;

    Sammanfattning : The theoretical movement known under the heading of posthumanism has entered the academic field. Posthumanisms most prominent feature is to retrieve the concept of matter into the analytical framework. Matter is understood to be under-theorized within the social sciences as a result of the permeative focus upon language and discourse. LÄS MER

  3. 3. ”Vi är bra på språk och matematik, det nästa är naturvetenskap!” : En studie om arbetet med kemi i förskolan.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofie Magnusson; [2014]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; science; onto-epistemology; government investment; Förskola; kemi; naturvetenskap; onto-epistemologiskt; kommunal satsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få större kunskap om NT-projektet, vilket är en kommunalsatsning på naturvetenskap och teknik, och om denna satsning gjort någon skillnad när det kommer till pedagogernas arbete med kemi i kommunens förskolor. Vidare kommer det också undersökas om de som arbetar med NT-projektet har någon särskild utbildning. LÄS MER

  4. 4. Den levande förskolan : Användning av intra-aktiv analys i pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonas Rydholm; Gösta Westling; [2014]
    Nyckelord :Preschools; Environment; Conflict; Intra-active; Onto-epistemology; Performative agents; Stratification; Discursive codes; Förskola; Miljö; Konflikt; Intra-aktiv; Onto-epistemologi; Performativa agenter; Stratifiering; Diskursiva koder;

    Sammanfattning : The study shows how to create a deeper understanding of the educational practice by using intra-active theory and analysis. We have let the five-year-olds at two preschools mark places on the premises which they perceive as rowdy/conflicted. LÄS MER