Sökning: "Ordinarie klass"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden Ordinarie klass.

  1. 1. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  2. 2. Barns perspektiv i fysisk planering : För realisering av barnkonventionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Brandt; Lisa Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :Stadsplanering; barnperspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Barn och unga under 18 år motsvarar en femtedel av Sveriges befolkning. Deras deltagande i fysisk planering rör sig därmed i högsta grad om en demokratifråga. Efter att barnkonventionen år 2020 erhöll ställning som svensk lagstiftning befästes barns rätt att påverka i alla frågor som rör barnet, och få sin åsikt respekterad. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; inkludering; erfarenheter; uppfattningar; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Från passiv lyssnare till aktiv talare : En kvalitativ studie rörande arbetssätt för en gynnsam språkutveckling för nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thilda Karlsson; Rebecca Hietapakka; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; direktplacering; inkludering; lågstadiet; nyanlända elever; relationer;

    Sammanfattning : Studien syftar till att identifiera vilka arbetssätt några grundlärare i årskurs 1 till 3 anser vara effektiva för språkutveckling hos nyanlända elever som blivit direktplacerade i ordinarie klass. Teorin i studien grundas på det sociokulturella perspektivet på lärande och metodvalet var en empirisk studie med kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av nyanlända elever i matematikundervisning i mellanstadiet : En studie om lärarens arbete och upplevda förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Demir; Salma Hassan; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; metoder för inkludering; inkludering i matematikundervisning; lärarens förutsättningar; ramfaktorteorin.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur mellanstadielärare inkluderar nyanlända elever i matematikundervisning samt vilka förutsättningar de hade för att bedriva arbetet. Ramfaktorteorin utgjorde studiens analytiska ramverk. Den kvalitativa metod som valdes var semi-strukturerad intervju. LÄS MER