Sökning: "Orientera"

Visar resultat 6 - 10 av 239 uppsatser innehållade ordet Orientera.

  1. 6. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  2. 7. Skriftliga broar : Ett arbete om lärarnas skriftliga veckoinformation till vårdnadshavare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lova Hedin; [2023]
    Nyckelord :Communication teachers and guardians; written communication teachers and guardians; weekly letters in school; teachers and guardians in cooperation; information design; human centered design; Kommunikation lärare och vårdnadshavare; skriftlig kommunikation lärare och vårdnadshavare; veckobrev; lärare och vårdnadshavare i samverkan; informationsdesign; människocentrerad design;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap till lärare om hur de kan designa den skriftliga informationen som skickas på en veckobasis till vårdnadshavare, så att chanserna ökar att den blir läst. Arbetet har en kvalitativ ansats där en litteraturstudie, intervjuer och en observation används som metoder för empiri-insamlingen. LÄS MER

  3. 8. Att (re)orientera sig i yrkeslivet : En studie av kompetensutvecklingens roll i förskollärares yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carolin Dahl; Camilla Ekman; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; kompetensutveckling; yrkesroll; yrkesliv; fenomenologi;

    Sammanfattning : Förskolan som institution har förändrats mycket, i takt med många förändringar i samhället. Skolinspektionen konstaterade kvalitetsbrister i förskolan och beskrev kompetensutveckling som en problemlösare. LÄS MER

  4. 9. Plats för topos: Retorikövningen kria och elevers sakprosaskrivande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Elia Flink; [2023]
    Nyckelord :sakprosa; skrivfärdigheter; kria; progymnasmata; topos; topiker; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Inom den senare skoldidaktiska forskning som gjorts tillskrivs sakprosaskrivande allt större vikt. I takt med ökade krav på skrivfärdigheter i skolans högre årskurser synliggörs elevers svårigheter med denna genre. LÄS MER

  5. 10. Frömja sömnen hos peroner med demenssjukdom : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amanda Örndalen; Maria Diamadidou; [2023]
    Nyckelord :omvårdnadsåtgärder;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom är ett samlingsnamn av flertal olika skador som skett i hjärnan som kan ge symtom som försämrat minne, svårigheter att planera, svårigheter att orientera sig samt att genomföra sysslor som sker dagligen. De kognitiva förmågorna försämras, även nedstämdhet, beteendeförändringar och sömnsvårigheter kan utvecklas och då har en kognitiv svikt i hjärnan utvecklats. LÄS MER