Sökning: "PISA 2015"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden PISA 2015.

  1. 1. Språkutvecklande undervisning : -kan den öka elevernas måluppfyllelse i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Therese Boman; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning matematik; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga klassrum; textuppgifter; lärobok matematik; kooperativt lärane;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin utgångspunkt i att jag arbetar på en skola där en stor del av eleverna har utländsk bakgrund. Senaste PISA- studien visar att grupper med utländsk bakgrund presterar på lägre nivå i matematik och detta var något som även visade sig på vår skolas resultat på nationella proven i matematik. LÄS MER

  2. 2. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  3. 3. "När man väl kommit in i boken, då är det dags att sluta" : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 6 besrkiver att lärares förhållningssätt till skönlitteratur i undervisningen påverkar deras motivation och läsintresse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Tingsén; [2021]
    Nyckelord :fiction; grade 6; working methods; motivation; litterature teaching; skönlitteratur; årskurs 6; arbetssätt; motivation; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Resultaten från PISA undersökningen 2018, i relation till undersökningen som utfördes 2015, visar att elevernas attityd till läsning blivit allt mer negativ och att läsandet har minskat, särskilt bland elever i Sverige. Trots fortbildningar vad gäller att utveckla lärares didaktiska förhållningssätt för att skapa goda förutsättningar för elever att utvecklas till goda läsare, är det någonting som går fel i barnens möte med litteraturen i skolan. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elever i mötet medsvenskämnet : en intervjustudie ur åtta lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sali Saouli; Sandra Zinajic; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; inkludering; anpassningar; svenskämnet; svenska som andraspråk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Inledning Asylsökande barn har inte skolplikt som alla andra barn i Sverige, men de har rätt att få skolundervisning om så önskas. Asylsökande barn ska i och med detta få möjlighet att få delta i undervisning senast en månad efter ankomsten till Sverige. LÄS MER

  5. 5. Utbildningskvalitet och Ekonomisk Tillväxt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :August Sunnemark; [2021]
    Nyckelord :Economic growth; Education Quality; PISA; Panel Regression; OECD; Business and Economics;

    Sammanfattning : This study focuses on the topic of education and economic growth. The aim of this study is to investigate the relationship between education and economic growth amongst the OECD member countries. What sets this study apart from a lot of the research is the inclusion of both quantitative and qualitative measures of education. LÄS MER