Sökning: "PR – praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden PR – praktik.

  1. 1. Trocaderos rebranding – från töntigt till trendigt : En kvalitativ fallstudie om varumärkespersonligheten som strategisk aspekt vid rebranding

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna von Szalay; Vendela Nygren; [2023]
    Nyckelord :Rebranding; brand personality; brand strategy; Aaker; beverage industry; Trocadero; Rebranding; varumärkespersonlighet; varumärkesstrategi; Aaker; dryckesindustrin; Trocadero;

    Sammanfattning : I studier om rebranding görs det ofta en uppdelning i en visuell och en strategisk aspekt, där fokus i huvudsak ligger på den visuella aspekten. Det som saknas i forskning om rebranding är den strategiska aspekten – bland annat en förändrad varumärkesperson- lighet. LÄS MER

  2. 2. Att rida på hållbarhetsvågen: enlegitimerande boost för PR? : En kvalitativ studie om branschmönster och legitimeringar blandsvenska PR-byråer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Wilma Reinitz Lundbergh; Kerstin Ågren; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetskommunikation; Kritisk diskursanalys; Legitimitet; Ny-institutionell teori; PR-byrå; Webbtexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och i så fall hur PR-byråer använder hållbarhetsdiskursen för att legitimera sina verksamheter. Det görs genom en kvalitativ textanalys där vi eftersträvar att bidra med kunskap om branschmönster och legitimeringar i svensk PR-praktik. LÄS MER

  3. 3. Bland parhästar och kamrater : En kvalitativ studie av kulturellt entreprenörskap inom fältet opera

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ann-Christin Högnabba; [2019]
    Nyckelord :kulturellt entreprenörskap; kulturentreprenörer; opera; kulturella och kreativa näringar; grundad teori; institutionella logiker; Bourdieus sociala praktik; kapital; habitus;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka begreppet kulturellt entreprenörskap och vilka betydelser och innebörder kulturentreprenörer inom fältet opera som del av de kulturella och kreativa näringarna själva lägger i begreppet. Studien undersöker vilka organisationsformer operaentreprenörerna väljer i olika faser av verksamhetens utveckling och hur man hanterar dubbla identiteter som konstnär och entreprenör samt vilka kunskaper och färdigheter som behövs för detta. LÄS MER

  4. 4. Från kommunikation till handling - PR som strategiskt verktyg för att främja medborgardeltagande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emelie Svensson; [2012]
    Nyckelord :medborgarkulturer; public relations; diskurs; deltagande; dialog; makt; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi ser idag en samhällsutveckling där medborgare i allt större utsträckning tappar förtroendet för formella politiska organisationer, vilket ställer högre krav på nya strategier för att främja medborgardeltagande. Syftet med denna uppsats är att genom kvalitativa intervjuer med tjänstemän och engagerade medborgare, med koppling till Malmö stads initiativ områdesprogram Herrgården, skapa en större förståelse för hur ett strategiskt användande av PR kan främja medborgardeltagande. LÄS MER

  5. 5. PR - ett mångfacetterat begrepp : - en kvalitativ studie om definierande och utövande av PR

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Camilla Hjalmarsson; Linnea Lång; [2011]
    Nyckelord :Splittring; mångfacettering; public relations; definition av PR; PR.;

    Sammanfattning : Denna studie har vuxit fram ur den uppdelning som vi anade fanns inom PR-världen, mellan forskare och yrkesverksamma både i definition och utövande. Detta anade vi genom att vi kunde se olika svenska författare använda olika begrepp och ibland också likställa dem med PR. LÄS MER