Sökning: "Parent-child-interaction"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Parent-child-interaction.
1. Föräldrars upplevelse av samspelsbehandling på Kompetenscentrum för mödra- och barnhälsovård
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Föräldrars förmåga att svara an på barnets signaler har inverkan på barnets framtida utveckling. Tidiga insatser för att behandla negativ utveckling i samspelet mellan förälder och barn är viktigt för att inte riskera barnets psykiska hälsa. LÄS MER
2. Responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar: Spelar lektyp roll?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Kommunikation hos och med barn med flerfunktions-nedsättningar är ett begränsat utforskat område. Föreliggande studie syftade till att undersöka om grad av responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar kunde associeras med vilken typ av lek de samspelade i. LÄS MER
3. Seeing Outdoor Play Spaces Through the Eyes of Children
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : In the context of the global trend towards urban densification, the space and quality of public outdoor play for children are declining. Malmö, the third-largest city of Sweden, is now facing such a problem. LÄS MER
4. Från vilsenhet och frustration till kontakt och ökat hopp : en modell för stöd till föräldrar till barn med samspels- och kommunikationssvårigheter
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka erfarenheterna, hos föräldrar till barn med diagnos inom autismspektrum, av att delta i föräldrastödsmodellen Samspel i fokus, personalens erfarenheter av arbetet samt om och i vilken utsträckning det finns en överensstämmelse mellan föräldrarnas och personalens erfarenheter. En kvalitativ retrospektiv ansats har använts där åtta föräldrar till fem barn intervjuats tre till fyra år efter att de deltog. LÄS MER
5. Joint attention and language acquisition : A longitudinal study of joint attention in parent-child interaction
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Joint attention (JA) is the ability to coordinate attention between a conversation partner and an outside object, while being aware of the other’s attention. This study investigates JA in 14 parent-child dyads at the ages 0;9, 1;0, 1;3, 1;6, 1;9 and 2;0, and aims to examine how the initiation of JA develops with age, as well as the relationship between JA and later vocabulary size and syntactic level. LÄS MER