Sökning: "Patienters upplevelse av delaktighet i vården"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden Patienters upplevelse av delaktighet i vården.

  1. 1. PATIENTERS UPPLEVELSER AV BEDSIDERAPPORTERING

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Hedlund; Axel Wester; [2024-01-29]
    Nyckelord :Bedside-rapportering; Delaktighet; Integritet; Personcentrerad vård; Sekretess; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera av rapporteringsmetoderna vid skiftbyte inom hälso- och sjukvården sker avskilt från patienten. Det finns en risk för missuppfattningar eller att information glöms att tas med vid en överrapportering mellan skift, vilket kan leda till negativa konsekvenser för patienten. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Alva Mjöbäck; Tuva Olsson; [2024]
    Nyckelord :Communication; information; participation; emergency department; patient experience; patients; Kommunikation; information; delaktighet; akutmottagning; patientupplevelse; bemötande; patienter;

    Sammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Patienters uppleverser av överrapportering vid sängkanten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Nikita Sandström; Linnea Svensson; [2024]
    Nyckelord :Nurse; Bedside shift report; Patient; Patient experience; Sjuksköterska; Överrapportering vid sängkanten; Patient; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Överrapportering mellan skiftbyten inom vården har en viktig roll när det gäller överföring av information till nästkommande sjuksköterska. Inom hälso- och sjukvården finns olika rapporteringssätt, samtal mellan sjuksköterskor avskilt på en expedition och rapportering vid sängkanten hos patienten. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Kajsa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Emergency department; encounter; patient experience; Akutmottagning; bemötande; patientupplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: Vistelsen på akutmottagningen präglas av möten med flera olika vårdprofessioner. När vårdpersonalen engagerar patienten i en öppen dialog ökar patienternas delaktighet samt patientsäkerheten. Bristande bemötande kan leda till att patientsäkerheten äventyras samt onödiga kostnader då obefogade åtgärder genomförs. LÄS MER

  5. 5. Patientens upplevelse av delaktighet vid operation utifrån ERAS : En litteraturbaserad studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Fogelberg; Emma Roos; [2023]
    Nyckelord :Colorectal cancer; ERAS; information; participation and patient perspective; Delaktighet; ERAS; information; kolorektalcancer och patientperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kolorektalcancer är den tredje vanligaste cancerdiagnosen i världen. En av behandlingsmetoderna är operation, där det kan ske via ett evidensbaserat vårdprogram, kallad ERAS. Programmet har som syfte att påskynda återhämtningsprocessen och därmed en kortare vistelse på sjukhus. LÄS MER