Sökning: "Patrik Kull"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Patrik Kull.

  1. 1. Resultat bortom vinst : Om hållbar utveckling i företagsekonomiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Patrik Kull; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; hållbarhet; företagsekonomi; ämnesdidaktik; läroboksstudie; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur läroböcker för kursen Företagsekonomi 1 i gymnasieskolan synliggör hållbar utveckling och bereder en grund för elever och lärare att reflektera över företags ansvar för denna. Detta genomfördes med hjälp av en modell och begreppsvärld framtagen från tidigare forskningen som utgjorde en ram för den kvalitativa textanalysen. LÄS MER

  2. 2. Talent Management : How firms in Sweden find and nurture value adding human resources

    Magister-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)

    Författare :Patrik Kull; Erik Brandt; [2007]
    Nyckelord :Talent Management; Human Resource Management; Strategy;

    Sammanfattning : Sweden is entering a time characterized by a shortfall of qualified labour. Thus companies will have to hold on to, and develop their most valued employees since it is getting harder to find competent replacements. By finding and developing Talents, companies will improve their position in the market and perhaps even create a competitive advantage. LÄS MER

  3. 3. Acquisition strategy : A case study within family businesses

    Kandidat-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)

    Författare :Erik Brandt; Patrik Kull; Jonas Björkdahl; [2007]
    Nyckelord :Acquisitions; Family business; Culture; Growth Strategy; Företagsförvärv; Familjeföretag; Kultur; Tillväxtstrategi;

    Sammanfattning : Dagens ekonomiska klimat är kantat av möjligheterna och hoten från globalisering, ökad konkurrens och en alltjämt ökande takt, och ända sedan 1800-talet så har sammanslagningar och förvärv varit ett viktigt sätt för företag att konkurrera. Sammanslagningar och förvärv är aktiviteter som oftast styrs av begäret att uppnå synergi effekter, marknadsandelar, konkurrensfördelar och skalfördelar. LÄS MER