Sökning: "Pedagogik atmosfär förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Pedagogik atmosfär förskolan.

  1. 1. “Jag är ansvarig för utbildningen men alla är ansvariga i genomförandet av allt som jag planerat” - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Meriam Nordin; Olivia Larsson; Sanna Agertz Weiss; [2023-10-19]
    Nyckelord :förskollärare; ansvar ; förskola; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar sitt förtydligade ansvar som framhävts sedan läroplan för förskolan reviderades år 2010. Frågeställningar som ligger till grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärare om deras förtydligade ansvar i förskolan? 2. LÄS MER

  2. 2. ”Är det min tur nu?” : En kvalitativ intervjustudie för att synliggöra förskollärares uppfattningar om barns handlingsutrymme i samlingen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Isaksson; Linnéa Ålbäck; [2022]
    Nyckelord :Barns handlingsutrymme; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod; samlingen; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Samlingen i förskolan kan ses som en djupt rotad aktivitet med dess historiska rötter, vilka utgår ifrån Friedrich Fröbels teori. I förskolans läroplan står det att förskollärare ska möjliggöra för barn att få inflytande i de aktiviteter som erbjuds barnen och barnkonventionen lyfter barns rätt att få sin röst hörd. LÄS MER

  3. 3. Samling, gemenskapens stund! : - En kvalitativ studie om språkutvecklande aktiviteter med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Anjou; Belgin Yildirim; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturellt; intervju; observation; språkutveckling; samling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar språkutvecklande i samlingen med flerspråkiga barn i förskolan. En kvalitativ studie där empirin inhämtades genom semistrukturerade intervjuer samt observationer. LÄS MER

  4. 4. Barns möjligheter i ateljén : -En fallstudie om förskolebarns möjligheter till kreativt skapande i ateljémiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jennifer Madsen; Anna Rosengren; [2016]
    Nyckelord :förskola; skapande; ateljé; pedagogik; medutforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om barns möjligheter till estetiska uttrycksformer i ateljémiljöer. För att kunna besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  5. 5. Didaktiskt verktyg för förskoleverksamhet : En webbsida med didaktiskt innehåll inom geovetenskap i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Karolina Larsen; Sofia Nord; [2016]
    Nyckelord :Geovetenskap Förskolan Didaktik Väder Klimat;

    Sammanfattning : Detta är ett projektarbete, vars syfte var att skapa en webbsida som ska vara till hjälp för pedagogerförskollärare i förskolan. Vårt motiv till att skapa en produkt var främst från tidigare erfarenheterVårt motiv baseras på tidigare erfarenheter där förskolläraren där pedagogerna har en huvudsaklig didaktisk planering av aktiviteter i naturvetenskap. LÄS MER