Sökning: "Pedagogisk kommunikation i teori och praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Pedagogisk kommunikation i teori och praktik.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. FÖRSKOLLÄRARES TANKAR OM SIN DIGITALA KOMPETENS OCH IMPLEMENTERING AV DIGITALISERING I YNGRE BARNS UNDERVISNING Att utveckla digital kompetens i förskolans verksamhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yomna Ibrahim; [2023-10-12]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskollärare; Undervisning; Styrdokument och Policydokument; Implementering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna empiriska studie undersöka förskollärarnas tankar om sin digitala kompetens och möjligheter samt utmaningar att implementera styrdokument och policydokuments rekommendationer om användning av digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Teori: Det teoretiska ramverket för studien är Bronfenbrenners ekologiska systemteori, teorins utgångspunkt kretsar och tydliggör den interaktion som sker mellan individ och omgivning, utifrån olika nivåer som individen samspelar med i samhället. LÄS MER

  3. 3. Vem äger bilden? : Barns delaktighet i pedagogisk dokumentation ur ett maktperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Gelin Marsh; Juliana Kutto; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumenation; delaktighet; perspektiv; maktrelationer;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har haft som syfte att undersöka om och i så fall hur pedagogisk dokumentation som verktyg gör barn delaktiga i förskolans praktik. Problemområdet har grundat sig i att pedagogisk dokumentation vid tidigare studier erfarits vara ett tidskrävande moment i den pedagogiska praktiken. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens roll i en inkluderande skola : "Inkludering är så lätt och så svårt himla svårt. Samtidigt"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Erdhage; Bodil Wiklund; [2016]
    Nyckelord :inkludering; tillgänglighet; specialpedagogrollen; förändring; samtal; samverkan; tid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är, att beskriva och analysera hur några specialpedagoger ser på sin roll och sina förutsättningar i förhållande till utvecklandet av inkluderande och tillgängliga lärmiljöer, samt hur de definierar dessa begrepp. Då vi ville undersöka ett fenomen; några personers upplevelse av en speciell företeelse, valde vi en kvalitativ ansats med fenomenologisk inspiration. LÄS MER

  5. 5. Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Johansson; [2015-06-02]
    Nyckelord :surfplatta; kommunikation; delaktighet; samspel; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program. Centrala frågeställningar är: • I vilka sammanhang används surfplattor? • Vad leder användandet till? • Används surfplattan som ett redskap för att nå målen i den övergripande läroplanen samt målen inom ämnesområdet Språk och kommunikation? I så fall hur? • Vilka möjligheter och hinder beskrivs? Teori: Studien behandlar frågeställningar gällande lärande i en pedagogisk skolpraktik där jag undersöker hur elever och pedagoger samspelar med det externa redskapet surfplatta. LÄS MER