Sökning: "Pedagogperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade ordet Pedagogperspektiv.

  1. 1. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Ohlson; Josefine Vennerström; [2023]
    Nyckelord :exclusion; guidance document; inclusion; preschool; preschool teacher; special education; special needs; exkludering; förskola; förskollärare; inkludering; specialpedagogik; speciella behov; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER

  2. 2. Under bar himmel : En kvantitativ studie kring faktorer som påverkar barns lärande i utomhusmiljö i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janina Magnusson; Michael Kentlid; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; utomhuspedagogik; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Inledning Undervisningen i fritidshemmet är bunden till läroplanen där eleverna ska ges möjlighet att lära genom lek, upplevelser och i situationen. Utomhuspedagogisk undervisning har visat sig fördelaktigt för elevernas lärandeförmåga. LÄS MER

  3. 3. Tredjespråksinlärning och användning av metakognitiva strategier. : En studie ur student- och pedagogperspektiv om påverkan från finska till svenska vid talproduktion och användning av metakognitiva strategier i sammanhanget.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Helén Ulrika; [2023]
    Nyckelord :tredjespåksinlärning; påverkan; metakognitiva strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this work has been to investigate whether the students' third language Finnish influences the later learned third language Swedish during speech production and whether the students use any metacognitive strategies to handle this. This was examined from both the student's and the educator's perspective. LÄS MER

  4. 4. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER