Sökning: "Pernilla Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Pernilla Gustafsson.

  1. 1. Tränare-idrottare relation, idrottsidentitet och motivationsklimats påverkan på emotionell och fysisk utmattning hos unga elitsatsande ungdomar : en kvantitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Engström Pernilla; [2023]
    Nyckelord :Sports Burnout; Emotional and Physical Exhaustion; Coach-Athlete Relationship; Sports Identity and Motivational Climate; Idrottslig Utbrändhet; Emotionell och Fysisk Utmattning; Tränare- idrottare relation; Idrottsidentitet och Motivationsklimat;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka huruvida upplevd kvalité på tränare- idrottare relation (närhet, engagemang och komplement), idrottsidentitet och motivationsklimat (prestationsorienterat- och uppgiftsorienterat-motivationsklimat) kan predicera symptom på utbrändhetsdimensionen emotionell och fysisk utmattning hos unga elitsatsande ungdomar lagidrottare. Ungdomarna kombinerar sin elitsatsning med att gå utbildning RIG eller NIU. LÄS MER

  2. 2. Lärares resonemang kring klasstorlekar : En kvalitativ studie om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån klasstorlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Pernilla Dahl; Malin Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; klasstorlek; undervisning; elevgruppering; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att undersöka hur lärare tänkt och didaktiskt resonerat om klasstorlekens förhållande till undervisningens utformning och innehåll. Det är en kvalitativ studie om hur legitimerade lågstadielärare resonerat både om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån språkliga, konstnärliga och naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER

  3. 3. “Du är väl stor och stark, hon är så liten” En kvalitativ studie om attityder mot våldsutsatta män som söker skydd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Emma Gustafsson; Pernilla Wahlberg; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: attityder; maskulinitet; maskulinitetsnormer; skyddat boende; offerstatus; Socialstyrelsen.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Emma Gustafsson & Pernilla Wahlberg Titel: “Du är väl stor och stark, hon är så liten” Kandidatuppsats: SOCK04, 15 hp Handledare: Sophia Yakhlef Sociologiska institutionen, vårterminen 2020 Denna studie syftar till att bidra med ett perspektiv till forskningen om manliga brottsoffer, och specifikt gällande våldsutsatta män som söker skydd från våld. Studien syftar till att besvara frågor om diskurser om manligt offerskap ser ut och attityder kring män som brottsoffer. LÄS MER

  4. 4. "Gender equality is still a vision, not a reality" : A case study on the use of gender mainstreaming in SIDA's assistance in climate projects in Bangladesh

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Tove Hestner; Pernilla Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :gender mainstreaming; women; Bangladesh; SIDA; development work; climate; NGO;

    Sammanfattning : Bangladesh is one of the most vulnerable countries to the effects of climate change and as one of the world's most densely populated countries, the consequences are devastating for millions of people, not least for women who have limited mobility in a strong patriarchal society like Bangladesh (Momtaz, Shameem, 2015). Sweden has a well-known development cooperation with the country that has lasted for several decades. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiska uppdrag inom Barn- och ungdomspsykiatrin och Habiliteringen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Gustafsson; Eva Andersson; [2020]
    Nyckelord :Barn- och ungdomspsykiatri BUP ; Habiliteringen; specialpedagog; specialpedagogiska uppdrag; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : En fullföljd skolgång där barn och unga känner trygghet och trivsel är gynnsamt för det psykiska välbefinnandet. Det är även viktigt att barn och unga upplever att de ingår i ett sammanhang och en helhet, samt har inflytande över sin egen tillvaro. LÄS MER