Sökning: "Pernilla Lundberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Pernilla Lundberg.

  1. 1. ATT VÄLJA SKÖNLITTERATUR I SKOLAN : En studie om lärares och elevers val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristin Höög; Pernilla Lundberg; [2021]
    Nyckelord :litteraturundervisning; läsintresse; litterär kanon; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skönlitteraturen eleverna läser i skolan väljs ut, om det är läraren som väljer eller om det är eleven själv som får välja och hur dessa val påverkar elevernas läsintresse. Vi har också valt att undersöka om det fanns skillnader mellan kön och inställningen till skönlitterär läsning. LÄS MER

  2. 2. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Lundberg; Priya Mohlén Wendel; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ämnesområden modersmål; första- och andraspråk; flerspråkighet; kommunikation; interaktion; AKK;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : förskollärares uppfattning om högläsning i verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Lundberg; Eleonor Malmsten; [2019]
    Nyckelord :reading aloud; literacy; preschool; language development filtrering: peer reviewed; engelska och svenska artiklar; från 2008; preschool; kindergarden; early childhoodeucation;

    Sammanfattning : Forskning visar att en sjuttonåring som regelbundet har läst och/eller lyssnat till texter har ca 50 000-70 000 ord i sitt ordförråd medan en sjuttonåring som inte har läst och/eller lyssnat till texter har ett ordförråd på ca 15 000-17 000 ord (Dole, Duffy, Roehler, & Pearson, 1991). Syftet med studien är att skapa större kunskap kring högläsning i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Äppel, Päppel, Piron, Paron…” : Analys av ett läromedel i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Lundberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Screeningplanen i praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanna Andersson; Pernilla Sjöstrand; [2012-02-16]
    Nyckelord :screeningplan; normerade tester; läs- och skrivsvårigheter; kompensation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt specialpedagoger/speciallärare använder Screeningplanen i sin verksamhet samt om och i så fall hur Screeningplanen har förändrat deras syn på elevers läs- och skrivutveckling. Ett underliggande syfte är att undersöka vilka pedagogiska insatser som sätts in som träning och kompensation så att skolan kan stötta eleven i sin läs- och skrivutveckling. LÄS MER