Sökning: "Persson Rosenqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Persson Rosenqvist.

  1. 1. Samundervisning : En studie i speciallärares och ämneslärares möjligheter att uforma specialpedagogiskt stöd på gruppnivå i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Palmqvist; Anne Strandberg; [2019]
    Nyckelord :Special education; elementary school; interview observation; co-teaching; inclusion; Specialpedagogik; grundskola; intervju observation; samundervisning co-teaching ; inkludering;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to contribute to an increased understanding of how specialist teachers and subject teachers co-teach in the ordinary classroom and work together with students in need of special support and to investigate which different forms of co-teaching occur when teaching language, reading and writing in elementary school. The study also aims to illustrate the special needs teachers' and teachers' perceptions of the collaboration in co-teaching and how the teachers perceive the concept of inclusion and how the specialist teacher's competence is perceived. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar - en naturlig del av lärarens dagliga arbete?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Rohde; Pia Östberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractTitelExtra anpassningar – en naturlig del av lärarens dagliga arbete?Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka sex lärares uppfattning om och arbete med extra anpassningar, samt att undersöka deras erfarenhet av att arbeta med extra anpassningar i sin undervisning.Frågeställningar: • Hur tolkar lärarna begreppet extra anpassningar?• Hur arbetar lärarna med extra anpassningar i sin undervisning och hur följs de upp?• Vilka möjligheter och vilka hinder upplever lärarna i arbetet med extra anpassningar?TeoriStudien har utgått från några specialpedagogiska perspektiv; relationella perspektivet och kategoriska perspektivet (Emanuelsson, I. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledaren i modersmål

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Stark; [2015-10-15]
    Nyckelord :studiehandledare i modersmål; studiehandledning på modersmål; nyanlända; inkludering; delaktighet; förhållningssätt; studiehandledarens roll och funktion; samarbete; tolkande brygga viktig länk; socialt samspel; översättare; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson (2008), Skoglund (2013) tar upp samt Elmeroth (2014) lyfter men även Nilholm (2007), Ahlberg (2001), Lipsky och Gartner (1998) samt Dyson och Millward (2000). LÄS MER

  4. 4. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER

  5. 5. Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annalena Sjögren; Katrin Ström; [2014-08-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever pedagogerna barn som uppvisar utagerande beteende? • När, var och varför uppstår utagerande/konfliktsituationer? • Hur samspelar pedagogerna med barn som uppvisar utagerande beteende? • Hur hanterar pedagogerna utagerande/konfliktsituationer om de uppstår? Teori Studien utgår från den sociokulturella teorin eftersom den intresserar sig för hur sociala praktiker formas och hur olika tankar och idéer kommer till uttryck i praktiken. Säljö (2005) skriver att samspelet mellan kollektivet och individen är i fokus i den sociokulturella teorin. LÄS MER