Sökning: "Pianometodik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Pianometodik.
1. Pianolektion i klädkammaren : Distansundervisningens påverkan på likvärdighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Sedan i mars 2020 har en stor del av gymnasieundervisningen i Sverige bedrivits på distans för att minska smittspridningen av covid-19. Likvärdighet med individuella anpassningar ligger till grund för den svenska skolan och digitaliseringen ställer extra krav på lärare och elever. LÄS MER
2. Digitala Verktyg i pianoundervisning - Ett positivt komplement till en modern pianometodik?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur en pianopedagog kan berika eller använda sig av digitala verktyg inom ramen för att främja sin pedagogiska vision i pianoundervisning. Forskningsmetoden är en kvalitativ forskningsintervju där urvalet av informanter är fyra pianopedagoger verksamma på svenska musikgymnasieskolor med genreinriktningar inom jazz, blues, rock och pop. LÄS MER
3. Svängigt pianospel : pianopedagogers definitioner och undervisningsperspektiv av timing och sväng
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Timing och sväng är begrepp som återkommit frekvent i min musikutbildning. Min upplevelse är att ämnet är viktigt, men att det samtidigt saknas forskning på området. Studien syftar till att få en djupare insikt i hur pianopedagoger definierar begreppen timing och sväng samt hur de ser på undervisning när det gäller dessa. LÄS MER
4. Håller vi tiden? En studie om pianolektionsinnehållet på kulturskolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka vad lektionsinnehållet i pianolektionerna påkulturskolan kan bestå av, vad som föranlett utformningen av detta samt att analysera detutifrån teorier kring lärande och pianospel.Huvudfråga: Vad kan lektionsinnehållet i pianolektionerna på kulturskolan bestå av?Sammanfattning: En kvalitativ intervjustudie i närliggande strukturerad form har använts föratt samla in resultat från fyra respondenter. LÄS MER
5. "CLEVER, BUT NOT CHOPINESQUE"- Fyra nutida pianopedagogers syn på Frédéric Chopins pianometodik genom tiderna
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fyra nutida pianopedagogers syn på hur Frédéric Chopins pianometodik har utvecklats från kompositörens tid fram till nutid. Litteraturen som används för denna studie fokuserar på Chopins tankar om undervisning, Chopin-spel under olika tider, samt traditionsöverföring. LÄS MER