Sökning: "Pianopedagogik"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Pianopedagogik.

  1. 1. Klassiskt, jazz och lärande : jämförelser mellan två musikgenrer inom pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; Piano; Pianopedagogik; Jazz; Klassisk musik;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete har jag undersökt hur pianopedagoger som undervisar i den klassiska genren och i jazzgenren förändrar sin undervisning beroende på vilken genre elevenspelar i. Målet var att se vilka likheter och skillnader som finns i undervisningen samt att fåkunskap om hur jag som pianist och pedagog kan dra nytta av en sådan jämförande studie. LÄS MER

  2. 2. Pianisters tekniska utveckling : vägen till ett eftersträvat uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Andreas Axelsson; [2015]
    Nyckelord :piano; pianoundervisning; piano teaching; teknik; pianopedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Det pianistiska lärandet på musik- och kulturskolan - Att uppnå balansen mellan musikaliskt uttryck och pianistiskt hantverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Noriko Andersson; [2012]
    Nyckelord :The Swedish Municipal School of Music and Culture; piano pedagogy; music impression; piano technique; teaching methods; quality of piano lessons; total development; hermeneutics; Kommunala musik- och kulturskolan; pianopedagogik; musikaliskt uttryck; pianistiskt hantverk; undervisningsmetod; undervisningskvalitet; helhetsutveckling; hermeneutik.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The pianistic learning at the Swedish Municipal School of Music and Culture – seeking balance between musical expression and piano technique. How is it possible to design the learning of piano to piano students at the Swedish municipal school of music and culture? This question is central for this paper with the purpose to study piano pedagogues’ thoughts on requisite components for achieving balance between musical expression and pianistic technique. LÄS MER

  4. 4. Vikten av att undervisas tillsammans - En studie av pedagogers syn på gruppundervisning i piano, sett i förhållande till individuell undervisning och målsättningar inom den kommunala musikskolan.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Helena Nederman; [2011]
    Nyckelord :Group teaching; the Swedish Municipal School of Music; piano didactics; objectives of teaching; teaching methods; hermeneutics; gruppundervisning; kommunala musikskolan; pianopedagogik; målsättningar; undervisningsformer; hermeneutik.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The importance of being taught together – A study of teachers' views on piano education in groups, seen in relation to individual tuition and the objectives of teaching within the Swedish Municipal School of Music. The purpose of this study is to investigate the views that piano teachers have of piano education in groups. LÄS MER