Sökning: "Pojken i randig pyjamas"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Pojken i randig pyjamas.

  1. 1. Att skapa läsande elever : Hur elever motiveras till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mathilda Noreng; Brask Sam; [2022]
    Nyckelord :Motivation; skönlitteratur; högstadiet; intervjuer; verklighetsbaserat; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare kan göra för att skapa motivation hos elever till att läsa skönlitteratur. Studien genomfördes genom att intervjua lärare om hur de arbetar med skönlitterär läsning och vad de tänker på när de utformar sin undervisning och gör sina val av skönlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Pojken i randig pyjamas som högläsningsbok : en studie av en skönlitterär text för samtal om värdegrunden i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Frida Svanberg; Therese Goodwin; [2016]
    Nyckelord :To read aloud; novels; The boy in the striped pyjamas; teaching of democratic values; Högläsning; skönlitteratur; Pojken i randig pyjamas; värdegrund;

    Sammanfattning : This study examines the significance of reading aloud for work with values in school through an analysis of Pojken i randig pyjamas (The Boy in the Striped Pyjamas). The analysis considers the themes and narrative technique of the texts. LÄS MER

  3. 3. Att läsa sig till förståelse : Litteraturläsning och litteratursamtal som verktyg i arbetet för mellanmänsklig förståelse

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Nilsson-Tysklind; [2012]
    Nyckelord :pedagogik; utbildningsvetenskap; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning; värdegrund; mellanmänsklig förståelse; interkulturell förståelse;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar arbetet med läroplanens värdegrund inom svenskämnet. Mer specifikt berör uppsatsen de frågor i värdegrunden som har att göra med empati, inlevelse och mellanmänsklig förståelse inom den delen av svenskämnet som handlar om undervisning i skönlitteratur. LÄS MER