Sökning: "Porters fem konkurrenskrafter"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Porters fem konkurrenskrafter.
1. Nästa steg i betalningsbranschensutveckling? : En kvalitativ studie om kontaktlösbetalningsmetod ur ett bankperspektiv
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka framtidsutsikter och utmaningar för kontaktlös betalningsmetod som är NFC-baserad. Detta mynnade ut i frågor som undersökte kring varför enbart ett fåtal banker valt att satsa på kontaktlösa betalkort, vilka utmaningar som NFC-baserade betalningar står inför i den svenska marknaden och även vilka framtidsutsikter den kontaktlösa betalningsmetoden har i den svenska betalningsbranschen. LÄS MER
2. Designbyråers investeringsbeslut i Stockholm : En komparativ studie om designbyråers investeringsbeslut i jämförelse med den finansiella teorin
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka investeringsbeslut inom designbranschen och skapa en större förståelse kring investeringsbesluten i designbyråer samt uppmärksamma designbyråer att investeringar kunde vara en konkurrenskraft. Teoretisk referensram: Studien behandlade olika investeringstyper, Porters fem konkurrenskrafter, risk, osäkerhet och lönsamhet. LÄS MER
3. Cash is no longer king : En studie av införandet av kontaktlös betalning i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle medför ständig utveckling av nya betaltjänster. En sådan är kontaktlös betalning vilken innebär att användaren endast behöver svepa kortet i luften över kortterminalen för att betala. ICA Banken är under maj 2015 först ut i Sverige att lansera bankkort med kontaktlös betalfunktion. LÄS MER
4. GRÖN MARKNADSFÖRING –KONKURRENSFÖRDELAR VID ARBETE MED GRÖNA PRODUKTER OCH GRÖN MARKNADSFÖRING : En studie ur företagets perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : The purpose of this study is to examine how textile companies are using "green arguments" in their marketing strategy and how these arguments affect the competitiveness on the market for each of the six companies.The survey that was conducted is based on qualitative interviews with managers responsible for environmental issues in the field of marketing. LÄS MER
5. En branschstudie om livsmedelsbranschen
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : I denna branschstudie gällande livsmedelsbutiker, kommer vi att beröra hur butiker kan marknadsföra sig samt vilka faktorer som spelar störst roll vid kundernas val av butik. För att kunna klargöra detta, kommer vi att använda oss av teorier så som Porters fem konkurrenskrafter samt vissa skolformer utifrån boken Marketing Theory av Jagdish N. LÄS MER