Sökning: "Priskänslighet"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet Priskänslighet.
1. E-handelföretagens arbete med agil marknadsföring och värdesamskapande under inflationstider i skönhetsbranschen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur e-handelsföretag har upplevt och påverkats av inflation vilka marknadsföringsstrategier de använder samt hur de har arbetat med värdesamskapande under inflationen mellan åren 2020 till 2023. Studien fokuserar på inflationstider men bidrar till forskningen om kriser. LÄS MER
2. Flexible Future : Exploring The Effects of Real Time Prices on Swedish Households’ Price Responsiveness
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The exceptionally high electricity prices in Sweden during 2022 changed the common view about electricity consumption and an increasing number of households switched from fixed or monthly contracts to real time price (RTP) contracts. Historically, there has been a limited amount of real user data on RTP customers and their consumption behaviors. LÄS MER
3. Price policy estimation for Demand Response of heat-pump-based loads
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The electricity grids have become a key player in the society. An increased usage of electricity is both a result from the more electrified society, but also as a main solver in reaching the climate goals by reducing emissions. LÄS MER
4. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER
5. Hur svenska hushåll anpassar sig till förändrad köpkraft
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur påverkar makroekonomiska faktorer, som inflation och minskad köpkraft, svenska hushålls konsumtionsbeteende? - Hur påverkar inflation och minskad köpkraft hushållens varukorgssammansättning? - Hur påverkas hushållens priskänslighet och betalningsvilja? - Påverkas hushållens konsumtion olika beroende på inkomst och upplevd prismedvetenhet? Syfte: Uppsatsens primära syfte är att undersöka hur konjunktursvängningar påverkar svenska hushålls konsumtionsbeteende inom dagligvaruhandeln. Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ och longitudinell panelstudie, där 1099 svenska hushålls konsumtion inom dagligvaruhandel har jämförts mellan år 2018 och 2022. LÄS MER