Sökning: "Provokation"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade ordet Provokation.

  1. 1. Provokation i samtida marknadsföring : en diskursanalys av traditionell svensk nyhetsmedias rapportering av Balenciagas kampanj Gift Shop

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Fredrik Rudolfsson; Lisa Ericsson; [2024]
    Nyckelord :Diskurs; McCracken; kändisskap; provokation; moral; Balenciaga; Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Den konstnärliga provokationen. En jakt på kunskap, verktyg och ett varför då?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Martin Nick Alexandersson; [2023-06-29]
    Nyckelord :Konstnärlig provokation; provokatör; skådespeleri; teater; futurism; movere; Nils Poletti; Liv Kristin Holmberg; Liv Kristin Holmberg; Östgötateatern 2022; Lars Vilks; Makode Linde;

    Sammanfattning : Ett grävande i den konstnärliga provokationen, ett försök till förståelse för dess slagkraft och fallgropar. Genom samtal med upphovspersoner som från allmänhet och experter tillskrivits titeln provokatörer. LÄS MER

  3. 3. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Altea Spjut; [2023]
    Nyckelord :Taste; class; habitus; capital; Bourdieu; provocation; branding; luxury brands; representation; commodity fetischism; disability; blind; Smak; klass; habitus; kapital; Bourdieu; provokation; varumärkesidentitet; lyxvarumärken; representation; kommoditetsfetischism; funktionsnedsättning; blind;

    Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER

  4. 4. SMUTS : En sociosemiotisk analys av Balenciagas "The Mud Show" 2022 utifrån Pierre Bourdieus teori om kapital samt nutida mediala representationer av kriget i Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Andrea Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; runway; fashion; haute couture; mud; media; war; Ukraine; provocation; capital; taste; Balenciaga; runway; mode; haute couture; lera; media; krig; Ukraina; provokation; kapital; smak;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how the media representation of the war in Ukraine is portrayed in Balenciaga’s runway for "Summer 23" collection in Paris Fashion Week 2022. To reach the objective of this study I used an approach based on a qualitative method with support from theories concerning socio-semiotics, Pierre Bourdieu’s theory of capital, provocation and taste. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet, smärta och tilltro till sin förmåga att vara fysiskt aktiv bland kvinnor med provocerad vulvodyni

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Anna Junsved; Ellinor Boholm Kylesten; [2023]
    Nyckelord :Vulvodynia; Pain; Self-efficacy; Exercise;

    Sammanfattning : Bakgrund: Provocerad vulvodyni är ett smärttillstånd som innebär smärta vid provokation av vaginan, exempelvis beröring eller penetration. Fysioterapi är förstahandsvalet vid behandling. LÄS MER