Sökning: "Publikstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet Publikstudie.

  1. 1. Förtroendeskapande online : följares syn på influencers och politisk aktivism

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Avendano; Hanna Kjellgren; [2024]
    Nyckelord :Digital aktivism; influencer; autenticitet; publikstudier; förtroende; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Förtroendeskapande online: Följares syn på influencers och politisk aktivism” är författad av Hanna Kjellgren och Olivia Avendaño på fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I uppsatsen genomförs en publikstudie utifrån ett autenticitetsperspektiv om hur sociala medieanvändare uppfattar influencers politiska aktivism i sociala medier mot bakgrund av deras växande roll som opinionsbildare de senaste åren. LÄS MER

  2. 2. OCD i komedi och drama : En kvalitativ publikstudie om hur personer med OCD upplever och identifierar sig med framställningen av OCD i komediserien Scrubs jämfört med dramafilmen The Aviator

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Erika Lindquist; [2022]
    Nyckelord :OCD; Obsessive Compulsive Disorder; quirky; tv effects; mental disorders; representation; portrayal; mainstream media; film;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur fem olika personer med OCD upplever framställningen av OCD i komediserien Scrubs samt dramafilmen The Aviator. Vidare togs det reda på varför intervjupersonerna upplever dessa framställningar som de gör och på vilka sätt de kan identifiera sig med dem. LÄS MER

  3. 3. ”DET ÄR SOM MED SALT, DET KAN FÖRHÖJA ELLER BLI FÖR MYCKET” - En semistrukturerad intervjustudie om hur kommentatorn påverkar tevetittarens upplevelse av idrottsevenemanget

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kristoffer Lidén; [2021-07-01]
    Nyckelord :Uses and Gratification; sportkommentator; publikstudie; tevesport;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att ta reda på hur tevetittaren upplever att sportkommentatorn påverkar upplevelsen av idrottsevenemanget. Teori: Uses and Gratification Theory, parasocial interaktion/relation, reception, the Functional Theory of Mass Communication, the Disposition Theory of Sports Spectatorship, Disposition Theory, Self-Determination Theory, Maslows behovspyramid och Theory of Planned Behavior. LÄS MER

  4. 4. Tunna (blå) linjen mellan fiktion och verklighet : En publikstudie om hur polisen anser att deras yrke framställs i tv-serien Tunna blå linjen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Judith Bringner; [2021]
    Nyckelord :Qualitative research; Audience research; Semi-structured interviews; Representations theory; Identity theory; Jargon; Humor; Drama; tv series; Police; Tunna blå linjen; Sveriges Television; SVT.; Kvalitativ forskningsstudie; Semistrukturerad Intervjuguide; Publikstudie; Representationsteori; Identitetsteori; Jargong; Humor; Drama; tv-serier; Polisen; Tunna blå linjen; Sveriges Television; SVT.;

    Sammanfattning : Denna studie har analyserat hur polisen uppfattar att deras yrke framställs och representeras i tv-serien Tunna blå linjen som visas på SVT. Detta har gjorts genom en kvalitativ forskningsmetod som bygger på semistrukturerade forskningsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Nyhetsjournalistikens förändrade spelplan med förtroendet som insats : En kvalitativ publikstudie om native advertising i nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Rebecca Otterström; Valter Arnborg; [2020]
    Nyckelord :native advertising; textreklam; nyhetsmedier; förtroende; dags- och kvällspress; nyhetsjournalistik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är tvådelat; för det första syftar studien till att undersöka och förstå hur publiken resonerar kring och uppfattar native advertising i journalistisk kontext. För det andra syftar studien till att undersöka om förekomsten av native advertising i svenska nyhetsmedier påverkar publikens förtroende för nyhetsjournalistiken. LÄS MER