Sökning: "Punktuellt perspektiv barn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Punktuellt perspektiv barn.

  1. 1. Relationer skapar trygghet : En kvalitativ studie om professionellas beskrivningar av betydelsefulla aspekter i mötet med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp

    Kandidat-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

    Författare :Emma Melander; Lovisa Kindblad; [2022]
    Nyckelord :Barndom; Bemötande; Relationsskapande; Sexuellt utnyttjande; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra professionellas beskrivningar av betydelsefulla aspekter i mötet och arbetet med sexuellt utnyttjade barn. Studiens teoretiska ansats är relationellt och punktuellt perspektiv eftersom perspektiven kan synliggöra professionellas förhållningssätt i arbetet med barn. LÄS MER

  2. 2. Barn med svårigheter eller barn i svårigheter? : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares olika tankar kring barn i behov av stöd i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Fäldt; Linda Selander; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; inkludering; relationellt; punktuellt; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur olika förskollärare och barnskötare beskriver barn i behov av stöd samt vad de anser att de får för förutsättningar att kunna möta dem i utbildningen. Studien tog sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv men där även ramfaktorteorin lyftes in. LÄS MER

  3. 3. ”Man får göra så gott man kan”- en kvalitativ studie om hur förskollärare ser på specialpedagogik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Estelle Amundrud; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika yrkeskategorierna på en och samma för-skola ser på specialpedagogik generellt samt hur specialpedagoger och förskollärare samarbetar kring barn i särskilda behov. Studien utgår ifrån ett relationellt-, punktuellt-, dilemma- samt sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om barn med problemskapande beteende : - “Han kan säkert inte rå för att han gör som han gör men beteende är ett problem, punkt”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Byström; Anna Nilsson; [2019]
    Nyckelord :behov; beteende; norm; problem; problemskapande beteende; relation; stöd;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag är att anpassa verksamheten efter alla barns förutsättningar och behov, vilket kan bli ett dilemma. Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare uppfattar och tolkar problemskapande beteende hos barn i förskolan, samt att analyseras hur förskollärare uppfattar och förstår förskolans uppdrag i förhållande till alla barn i behov av stöd. LÄS MER

  5. 5. Elevhälsans arbete med elever med psykisk ohälsa : En fokusgruppsstudie på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Slöjdare; Anna Andersson; [2015]
    Nyckelord :Elevhälsa; gymnasieskola; psykisk ohälsa; relationellt och punktuellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur elevhälsan på gymnasieskolor arbetar med elever med psykisk ohälsa, hur elevhälsan arbetar förebyggande för att tidigt upptäcka elever som riskerar att utveckla psykisk ohälsa samt vad det finns för hinder och möjligheter för hur detta arbete kan utvecklas. Vår studie har en hermeneutisk utgångspunkt då vi vill ha en tolkande förståelse för elevhälsans arbete. LÄS MER