Sökning: "Rättning"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Rättning.

  1. 1. Sagan om de nationella proven: en berättelse ur lärarnas perspektiv : En studie om lärares tankar om och inställningar till hur deras undervisning kan påverkas av det skriftliga nationella provet i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2024]
    Nyckelord :Nationella prov; washback; lärares autonomi; planering; bedömning; texttyper; central rättning;

    Sammanfattning : De nationella proven som fenomen har på olika sätt och utifrån olika ämnesområden undersökts och utretts i stor utsträckning genom åren. Detsamma kan dock inte sägas när det kommer till lärares yrkesutövning relaterad till de nationella proven, vilket är ett tidigare tämligen icke beforskat område. LÄS MER

  2. 2. Hur ser lärare på rättning : En studie av arbetet med lärares rättning av elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Bertilsson; Axel Ring; [2023]
    Nyckelord :Rättning; rättstavning; språkfel; meningsuppbyggnad; skrivinlärning; avkodning; automatisering och digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare ser på rättning av elevtexter. Syftet med denna studie är att framhäva lärares ställning till all form av rättning av elevers texter, inte enbart felstavade ord. Det kan också vara meningsuppbyggnad, mellanrum, språkfel och punkt. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  4. 4. Tillgängliga AI-verktyg och -tekniker för att automatisera uppgifter som hindrar lärare inom högre utbildning från att undervisa : En strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Mattias Bengtsson; Daniel Sandgren; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine learning; Curriculum development; Course design; Course evaluation; Autograding; Higher education; University; College; artificiell intelligens; maskininlärning; läroplanutveckling; kursdesign; kursutvärdering; automatisk rättning; högre utbildning; universitet; högskola;

    Sammanfattning : Denna strukturerade litteraturstudie undersöker vilka verktyg och tekniker relaterade tillartificiell intelligens (AI) som kan understödja lärare genom att överta repetitiva ochtidskrävande administrativa uppgifter som ligger utanför den direkta interaktionen mellanlärare och student. Genom att granska tillgänglig forskning inom detta område kartläggervi dessa. LÄS MER

  5. 5. Assessment Accuracy of a Large Language Model on Programming Assignments

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Douglas Bengtsson; Axel Kaliff; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The education sector is changing rapidly and adopting new practices of managing student assignments. Manually assessing student work can be costly, as well as sometimes erroneous, implying it can be beneficial to automate the grading process. LÄS MER