Sökning: "Rastaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade ordet Rastaktiviteter.

  1. 1. Skoldagens fria tid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Magnusson; Matilda Karlsson; [2023-10-26]
    Nyckelord :rastverksamhet; rastaktivitet; rast; fritid; lek; skolgård; fysisk aktivitet; meningsfull; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod i syfte att förändra och förbättra elevernas raster med hjälp av rastaktiviteter. Detta för att främja meningsskapande, sociala samspel, fysisk aktivitet och på lång sikt även den psykiska hälsan. LÄS MER

  2. 2. Organiserade rastaktiviteter med fokus på fysiska aktiviteter på låg- och mellanstadiet : En explorativ studie om nyckelpersoners uppfattningar om implementering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Frida Nyman; [2023]
    Nyckelord :School; recess; recess activities; physical activity; health promotion; Skolan; rast; organiserade rastaktiviteter; fysisk aktivitet; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Introduction: Organized recess activities which stimulate to physical activity are important for developing social skills, academic performance, and creating a positive attitude towards physical activity. The aim of the study is to investigate key people's perceptions towards the implementation of organized recess activities, with an enforcement on physical activities in primary and secondary schools. LÄS MER

  3. 3. Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Klingborg; Andreas Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; kompetens; lärare i fritidshem; samverkan; skola; skoltid; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. LÄS MER

  4. 4. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER

  5. 5. Rörelse i skolvärlden : En kvalitativ undersökning av hur pedagoger  arbetar med Skolverkets förslag om mer  rörelse

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Viktor Yousef; Omar Amdaouech; [2023]
    Nyckelord :Movement proposal; brain breaks; school; grades 7–9; teaching; Swedish National Agency for Education; government; physical education health; Rörelseförslag; brain breaks; skola; årskurs 7–9; undervisning; skolverket; regering; idrott hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med förslaget om "mer rörelse i skolan". För att uppnå studiens syfte, kommer följandefrågeställningar att besvaras: Hur tolkar olika pedagoger förslaget om "mer rörelse i skolan"? Hur genomförs förslaget i praktiken? Hur utvärderar man det praktiska arbetet med förslagetom "mer rörelse i skolan"? Teori och metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats. LÄS MER