Sökning: "Reading disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 168 uppsatser innehållade orden Reading disabilities.

  1. 1. Role of assistive technology in enhancing perticipation of children with disabilities in basic education in Nigeria. Exploring the Perspective of Special Education Teachers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Seye Kenith Ayantoye; [2023-07-03]
    Nyckelord :Assistive Technology; Basic Education; Disabilities; Children Participation;

    Sammanfattning : Aim: The core objective of this study is to investigate how assistive technology can be used to facilitate access to basic education among children with disabilities in Nigeria. Drawing on teachers’ perspective, the study investigated how assistive technology facilitates children wtih disabilities inclusion and engagement with classroom learning and how assistive technology is used to solve learning problems and its challenges Theory: Social model for disability was used to explain the conceptual meaning of disabilities in this study. LÄS MER

  2. 2. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  3. 3. Hur kan 2E-elever stöttas i sin läsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Matilda Jönsson; Sofia Nordström; [2023]
    Nyckelord :2E – Reading disabilities – Reading development - Support - Gifted - Twice Exceptional;

    Sammanfattning : Twice Exceptional students, gifted students with learning disabilities, run a higher risk of becoming homebound and leaving primary school without grades. Supporting Twice Exceptional students in their reading development is a tricky track and research results are very limited. It is therefore necessary to contribute to new knowledge in the field. LÄS MER

  4. 4. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Tomas Zwolinski; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; Dyslexia; Information; Internet; Assistive technology; Tillgänglighet; Dyslexi; Information; Internet; Hjälpmedel;

    Sammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER