Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 286 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER
2. How macro factors influence decision-making in the fashion industry value chain
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : The complexity of the macroenvironment and value chains within the fashion industry has increased the importance of strategic value chain configurations. The global influence and awareness of macro factors has made it more challenging for decision-makers to integrate macro-environmental changes in their strategic decisions. LÄS MER
3. Uppsåt och vapenattrapper - Om otjänliga försök och NJA 2023 s. 393
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats undersöker NJA 2023 s. 393 (”Vapenattrappen”), och dess konsekvenser för såväl gällande rätt som domstolarnas rättstillämpning. Domen kom under våren 2023 att kritiseras hårt. I målet stod två män åtalade för försök till vapenbrott, eftersom de påstods ha försökt inneha vapen. LÄS MER
4. Revisit ownership. An assessment of how Swedish foreign aid promotes National ownership of recipient countries; A case study of International development partnership between Tanzania and Sweden
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : The subject of ownership is one of the most important topics under discussion in the realm of international development cooperation. After the introduction of structural adjustment programmes in Africa in the 1980s, the debate began. LÄS MER
5. I glappet mellan teori och praktik : En ämnesdidaktisk studie av svensk historielärarutbildning och dess arbete med blivande historielärares kunskapsbas
Master-uppsats,Sammanfattning : This study takes its point of departure in the concept of body of knowledge and sees this concept as including both the theoretical knowledge and the practical skills that teachers need to possess in order to be able to create well-functioning teaching in the school's everyday reality. Based on this definition the study examines, by interviewing and observing a number of Swedish history teacher students in the final phases of their teacher training, how Swedish history teacher training work with the body of knowledge to prepare students for teaching. LÄS MER