Sökning: "Reception History"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden Reception History.

  1. 1. “Whaddaya Mean Biblical?” Apocalypticism and Apocalypse in Ghostbusters (1984)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Jack Roempke Andersson; [2024-03-06]
    Nyckelord :Ghostbusters; apocalypticism; intertextuality; exegesis; reception history; apocalyptic hermeneutic;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the sci-fi horror comedy film Ghostbusters (1984) from an exegetical perspective of reception history with a focus on questions of apocalypticism and apocalypse. This splits the study in two, with the first question being what the four ghostbusters of the movie mean when they talk about the end of the world in a biblical context: their apocalyptic hermeneutic. LÄS MER

  2. 2. Alla ska ju bli inkluderade, det spelar ingen roll vem man är : Distriktssköterskans uppfattningar om att möta HBTQI-personer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Thomaz Persson; [2024]
    Nyckelord :District nurse; LGBTQI; treatment; Person-centered care; Distriktssköterska; HBTQI; bemötande; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Introduktion: HBTQI-personer har genom historien blivit diskriminerade och kränkta, och har sämre erfarenheter av vården jämfört med heterosexuella och cis-personer. Distriktssköterskans uppdrag är bland annat att arbeta för god och säker vård, och ska ha god kännedom om de kulturella och sociala skillnader som påverkar hälsan. LÄS MER

  3. 3. "En dagstidning i betong" : en studie av den samtida receptionen av Siri Derkerts Ristningar i naturbetong (1965) på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Wigers; [2024]
    Nyckelord :Art History; Siri Derkert; Östermalmstorg; art criticism; discourse analysis; reception aesthetics; public art; public transport art; Stockholm subway art; Swedish 1960’s;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the contemporary art critical reception of Siri Derkert’s Ristningar i naturbetong (translates to Engravings in natural concrete) (1965) at the metro station of Östermalmstorg in central Stockholm, and further contextualising the reception within the art debate of modern and public art in 1960’s Sweden. Using linguist Norman Fairclough’s three step-discourse analysis as both methodological and theoretical starting points, combined with art historian Wolfgang Kemp's reception aesthetics, archived newspaper articles, principally from the year 1965, are read and analysed in the study. LÄS MER

  4. 4. “Det var som att Guds eget hjärta höll på att brista” – Receptionen av Jesu korsfästelse och död i tre svenska barnbiblar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Rebecca Malmgren; [2023-03-09]
    Nyckelord :Children s Bibles; reception history; crucifixion of Jesus; death of Jesus; Barnens bästa bibel; Stora berättarbibeln; Bibeln för barn;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse how three Swedish children’s bibles explain the assumed problematic topic of the crucifixion and death of Jesus. The children’s bibles which will be analysed are Barnens bästa bibel, Stora berättarbibeln, and Bibel för barn. LÄS MER

  5. 5. Rasism i USA genom två konstnärer och deras kritikers ögon : Hur Philip Guston och Henry Taylor uppmärksammar förtryck mot afroamerikaner och hur de har bemötts av kritiker och konstnärliga institutioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Ziggy Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Art history; semiotics; signs; oppression; reception; Philip Guston; Henry Taylor; KKK; self-portrait; history; racism; interpretation; Konstvetenskap; semiotik; tecken; förtryck; reception; Philip Guston; Henry Taylor; KKK; självporträtt; historia; rasism; tolkning;

    Sammanfattning : This essay investigates how Philip Guston and Henry Taylor explore the subject of African American oppression in their art and how they have been received by critics and art institutions. Using semiotics based on Hans Haydens article “Den omplacerade koden: Om Edgar Degas Interiör”, this essay explores how meaning is created in signs existing within the respective artists’ works. LÄS MER