Sökning: "Reklam sociologi"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Reklam sociologi.
1. Att känna sig kallad till att bli polis - En explorativ enkätundersökning av polisers kallelse och tankar om avhopp
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Polisen i Sverige har fått tillsatt målet av regeringen om att ha 26 200 anställda poliser till årsskiftet 2024/2025, tusentals mer än antalet verksamma poliser i dagsläget. Poliser väljer av olika anledningar att sluta i förtid eller säga upp sig, främst på grund av lön och organisationskulturen. LÄS MER
2. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER
3. Att interagera med en robot : En förstudie om förhållandet mellan den moderna människan och högteknologi
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Högteknologin i samhället idag är ständigt närvarande. Teknologiska system som lagrar information som nyttjas till individanpassad reklam och automatiserar flygplan som idag kan drivas utan medverkan av en pilot. LÄS MER
4. Vem får arbeta med reklam? : En kvalitativ studie om skapandet och reproduktion av homogenitet i reklambranschen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : The purpose of this study is to investigate underlying factors that create and maintain homogeneity in the advertising industry, and how those who produce advertising relate to this. The study is based on an intersectional perspective in order to reach a deeper understanding of how inequality is created in the advertising industry. LÄS MER
5. När manliga män klär sig kvinnligt : En genusanalys av Åhléns normbrytande modekampanj- kläder som uttryck för kön i relation till rådande kulturella koder
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av könsstereotypa framställningar inom reklam. Genom att låta tidigare discipliner såsom medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap, feminism och sociologi inneha en central roll, ämnar studien komma närmare en förståelse för hur djupt rotade och kulturella koder kring kvinnlighet och manlighet bidrar till en rådande könsmaktsordning. LÄS MER