Sökning: "Relationellt förhållningssätt specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Relationellt förhållningssätt specialpedagogik.

  1. 1. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Ekdahl; Jenny Millander; [2023-02-28]
    Nyckelord :psykisk hälsa; barn; förskola; anknytning; relationer; samspel;

    Sammanfattning : Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  3. 3. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Örtegren; Frida Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; relationellt perspektiv; föräldrasamverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER

  5. 5. Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Krok; Felix Nordin; [2022-03-17]
    Nyckelord :specialpedagogik; inkludering; fritidshem; sociokulturell teori; olikheter; kompensatoriskt-; relationellt-; dilemmaperspektivet; tillgängliga lärmiljöer.;

    Sammanfattning : Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, till skillnad från skolan, särskilt kan erbjuda skapar rika möjligheter till att främja inkludering. LÄS MER