Sökning: "Resursskola"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade ordet Resursskola.

  1. 16. "Dom kallade mig för Dampe och Erik för Hyper men jag tror inte dom menade något negativt" : En retrospektiv undersökning om unga vuxnas upplevelse av resursskola

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Jesper Andersson; Maria Hedström Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Identity; identity development; institution; deviation; diagnosis; behavioural disorder; Identitet; identitetsskapande; resursskola; avvikelse; diagnos; beteendestörning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how young adults who have been diagnosed with neuropsychiatric disabilities or other behavioural disorders reflect about the institution (resursskola) and how the institution has affected their identity. Earlier research has shown that categorization of pupils in school leads to deviation. LÄS MER

  2. 17. "Oh, shit! Nu kommer Pelle tillbaka!" - Sju resursskolerektorers erfarenheter och visioner kring återgångsprocessen från resursskola till ordinarie skolverksamhet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicklas Beijer; Jesper Hanning; [2016]
    Nyckelord :Rektorer; Resursskola; Stämpling; Återgångsprocess;

    Sammanfattning : Nicklas Beijer och Jesper Hanning (2015), ”Oh, shit! Nu kommer Pelle tillbaka!” – Sju resursskolerektorers erfarenheter och visioner kring återgångsprocessen från resursskola till ordinarie skolverksamhet (Oh, Shit! Pelle is back! – Seven heads of special schools experiences and visions concerning the reintegration process from special schools to state schools), Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö högskola.En placering i resursskola är en stödinsats av tillfällig natur och strävansmålet är att eleven ska återgå till den ordinarie skolan så snart det är möjligt (Skolverket, 2014). LÄS MER

  3. 18. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Finns det en oförmåga hos skolan att finnas till för alla elever? : En intervjustudie om resursskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Isabelle Lundin; [2015]
    Nyckelord :resource school; distinctive practice; human service organization; institution; resursskola; särskiljande praktik; människobehandlande organisation; institution;

    Sammanfattning : The aim of this study was to gain a better understanding of resource schools 1 as a human services organization and institution, based on teachers and principals’ perspectives. The purpose of resource schools is to provide the students tools and resources to enable them to return to the regular school within two years. LÄS MER

  5. 20. Resursskolan - pedagogernas upplevelse av framgångsfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nonne Silfverberg; [2015]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; hanteringsstrategier; inkluderande undervisning; lärmiljö; resursskola; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : För att som specialpedagog kunna arbeta proaktivt med elever i behov avsärskilt stöd krävs det en förståelse kring vilka faktorer som är framgångsrika med dessa elever. Genom att intervjua pedagoger på resursskolor som har lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av särskilt stöd kan man få kännedom om vilka faktorer de upplever framgångsrika. LÄS MER