Sökning: "Resursskola"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet Resursskola.

  1. 21. Att använda ett undersökande arbetssätt i NO-undervisningen : En jämförelse mellan kommunal- och resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Lovén; [2015]
    Nyckelord :Inquiry-based teaching method; natural sciences; ADHD; undersökande arbetssätt; NO-undervisning; ADHD;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to compare an inquiry-based teaching method for natural sciences in municipal schools and special education and to find out if this way of teaching may be helpful when working with students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The Swedish national curriculum of 2011 states that teaching methods should be fitted to every student’s needs and preconditions. LÄS MER

  2. 22. Det stora dilemmat i resursskolan: Kunskapsmål eller sociala mål?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lina Cederberg; Sanna Johansson; [2014]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; hemskola; kunskapsmål; resursskola; samverkan; sociala mål; alternativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att undersöka hur en resursskola kan arbeta för att eleverna ska nå upp till skolans olika mål; kunskapsmål och sociala mål. Vad vi blev extra nyfikna på var om de olika målen har samma prioritering. LÄS MER

  3. 23. "...ju tidigare desto bättre" : En studie om framgångsfaktorer i läs- och skrivutveckling för barn i behov av särskilt stöd.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Johansson; Cherie Parvizi; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; framgångsfaktorer; läs- och skrivutveckling; resursskola; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur personer inom de olika yrkesprofessionerna; chef, specialpedagog, lärare, psykolog och elevassistent reflekterar kring vad som genererar framgångsfaktorer i läs- och skrivutveckling för barn i behov av särskilt stöd på en resursskola. Metoderna som används i undersökningen är semistrukturerade intervjuer och fokusgrupp där samma frågor ställs till alla deltagare med öppna svarsalternativ. LÄS MER

  4. 24. "Jag vill bara vara snäll" : elevers upplevelse av resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Kristian Johansen; [2013]
    Nyckelord :bekräftelse; bemötande; elever; resursskola; sammanhang; social gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur elever i årskurs 6-7 upplever sin placering på resursskola. Jag använde mig av den kvalitativa forskningsintervjun med en fenomenologisk ansats som metod för att få reda på hur eleverna upplever sin placering på resursskola. LÄS MER

  5. 25. Låsningar & Lösningar: En intervjustudie med elever på resursskola kring problemsituationer och bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Maria Alwmark; [2013]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; elever i emotionella; beteendemässiga och sociala svårigheter; EBSD; resursskola; särskild undervisningsgrupp; problemsituationer; bemötande; problemskapande beteende; semistrukturerad intervju; fenomenologisk ansats.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semistrukturerade intervjuer synliggöra elever på resursskola och deras upplevelser av problemsituationer och bemötande i en skolmiljö. Åtta elever i åldrarna 10-16 år vid två olika resursskolor i Skåne intervjuades för ändamålet. LÄS MER