Sökning: "Rose-Marie Johansson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Rose-Marie Johansson.

  1. 1. Dokumentationsdilemma : En kvalitativ studie om dokumentation i fritidshem.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rose Marie Dusak Johansson; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; dokumentation; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete; läroplansteori;

    Sammanfattning : Idag är fritidsverksamheten enligt skollagen ålagd att ur ett systematiskt kvalitetsarbete skapa förutsättningar för lärande. De förutsättningarna skapas genom att verksamheter dokumenterar och reflekterar över den insamlande dokumentationen. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskans upplevelse av skillnader mellan reflekterande team och handledning

    Kandidat-uppsats, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Rose-Marie Johansson; [2015]
    Nyckelord :reflekterande team; handledning; fenomenografi; psykiatrisk vård; vårdare;

    Sammanfattning : I psykiatrisk vård är handledning i olika former etablerat med syfte att vårdare därmed ska kunna ge patienten en god vård. Reflekterande team i den form som beskrivs i denna studie är ännu en relativt ny företeelse i psykiatrisk vård. Gemensamma nämnare för båda dessa är reflektion och utveckling. LÄS MER

  3. 3. IUP - ett specialpedagogiskt verktyg för att utveckla skolan?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rose-Marie Johansson; Katarina Paulson; [2013]
    Nyckelord :Frirum; individuell utvecklingsplan; skolkultur; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : The aim of this study is to see if the individual developing plans (i.e. individuella utvecklingsplaner) can be used as a tool for the special needs teacher (i.e. LÄS MER

  4. 4. Lika möjligheter till ett livslångt lärande? : en studie av svensklärares förhållningssätt till användningen av skönlitteratur och skolbibliotek

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Rose-Marie Johansson; Marjaana Lindemann; [2010]
    Nyckelord :skolbibliotekarie; läslust; det livslånga lärandet; skolbibliotek; svensklärare; skönlitteratur; läsfrämjande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the view of Swedish language teachers on the role of fiction and of school libraries within the compulsory school’s teaching of Swedish of form 6-9. The questions to be answered are:• What part do Swedish language teachers (hereafter called teachers) think fiction is playing regarding the pupils inclination to read and reading promotion?• What is the attitude of teachers regarding the function of fiction in the Swedish subject?• What do teachers consider being the role of the school library in education, and can this be related to the local school library resources?To answer the questions a questionnaire was sent out to thirty-five teachers. LÄS MER

  5. 5. Det kan alltid bli bättre : Bibliotekens tillgänglighet för funktionshindrade barn och ungdomar

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Rose-Marie Johansson; Sofia Ängsved; [2008]
    Nyckelord :funktionshinder; barn; bemötande; läs- och skrivstuga; tillgänglighet; folkbibliotek; äppelhylla; talböcker;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s thesis is to examine the accessibility and barriers of public libraries to intellectual and mentally disabled children and young people. This we will do by examining whether the library staff acts according to policies of the libraries. LÄS MER