Sökning: "Särskilt stöd* Barn*. ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Särskilt stöd* Barn*. ADHD.

  1. 1. ADHD, kriminalitet och social utsatthet – en systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ellen Gustafsson; Emelie Nilsson; [2023-08-30]
    Nyckelord :ADHD; kriminalitet; låg självkontroll; social utsatthet; stigma;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att kartlägga sambandet mellan kriminalitet och ADHD med särskilt fokus på hur social utsatthet påverkar sambandet. Studien besvarar frågeställningarna: 1. Hur beskriver tidigare forskning sambandet mellan ADHD, kriminalitet och social utsatthet? 2. LÄS MER

  2. 2. Elever med ADHD och/eller autism på fritidshemmet : En studie hur fritidslärarna använder sig av särskilt stöd och extra anpassningar för att inkludera.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jennifer Grönlund; Emelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Autism ADHD Särskilda behov Fritidshem Inkludering Mindre barngrupper exkludering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. En meningsfull skoldag med goda relationer : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av att arbeta med flickor med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Beatrice Hedman; [2021]
    Nyckelord :ADHD and girls; adjustments in school; children in need of special support; relational pedagogy; special education; ADHD hos flickor; anpassningar i skolan; barn i behov av särskilt stöd; relationell pedagogik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om klass 1-7 lärares olika uppfattningar om hur man skapar gynnsamma lärsituationer för flickor med ADHD. Studien kommer att undersöka vad lärare har för erfarenheter av flickor med ADHD samt studera vilka uppfattningar lärare har om hur man skapar meningsfulla lärsituationer för flickor med ADHD. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan brister i exekutiva funktioner och ADHD hos barn i förskoleåldern : En systematisk litteraturstudie över det senaste decenniets forskning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Waldekranz; [2019]
    Nyckelord :Preschool; Executive Functions; EF; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD; Förskola; Exekutiva Funktioner; Systematisk Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att redogöra för relationen mellan brister i exekutiva funktioner och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) hos barn i förskoleåldern. Resultatet indikerar en stark relation främst mellan inhibering och ADHD, men även att barn med ADHD överlag har större svårigheter med exekutiva funktioner än andra barn. LÄS MER

  5. 5. Hur undervisas elever med läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie med kvantitativa inslag om hur utvalda lärare undervisar elever med läs- och skrivsvårigheter i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Sahlin; Jessica Thorsén; [2019]
    Nyckelord :diagnoser; elever; individ; läsinlärning; lässvårigheter; skrivinlärning; skrivsvårigheter; stöd; årkurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen i hur lärare kan individanpassa undervisningen för elever i behov av särskilt stöd inom läs- och skrivinlärningen i åk 1-3. Vi fokuserar vår studie på att undersöka hur utvalda lärare arbetar med läs- och skrivinlärningen för barn i åk 1–3 och vilka hjälpmedel som finns till elever som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER