Sökning: "Särskola och träningsskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Särskola och träningsskola.

  1. 1. När orden tystnar tar musiken vid. : Några lärarares uppfattningar om Funktionsinriktad Musikterapi FMT-metoden för elever vid flerfunktionsnedsättning på grundsärskola inriktning träningsskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Music therapy; Functional music therapy; multiple disabilities; compulsory school for pupils with learning disability; Musikterapi; Funktionsinriktad Musikterapi; flerfunktionsnedsättning; särskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate some teachers’opinions about using the Functional Music Therapy, FMT- method in compulsory school for pupils with learning disability.   Research questions that have guided the study are: Which abilities does the FMT- method give the students the prerequisites to develop according to the teachers? Which learning theories appear according in the teachers opinions of the FMT- method?   The theoretical basis for this study is theories of learning. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i särskolan : En fallstudie om AKK i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catrin Eriksson; Marie Qvistberg; [2017]
    Nyckelord :AKK; särskola; kommunikation; bilder; tecken som stöd; pekprat;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse för hur verksamma lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevernas kommunikation med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Studien genomfördes på en grundsärskola med inriktning träningsskola samt på en gymnasiesärskola med inriktning individuellt program. LÄS MER

  3. 3. Den relationella brännpunkten : En reltionell studie av kvalitativ art där relationen mellan lärare och elev granskas

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :mats svensson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningsätt; relationer; speciallärare; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att empiriskt utforska lärare – elevrelationen på skoltid. Studien undersöker hur lärares gensvar och elevers respons på träningsskolan uttrycks i situerad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Jonsson; [2015-11-10]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektspositioner; läroplaner; grundsärskola; gymnasiesärskola; elever med utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna för de olika elevsubjekten. Teori: Diskursteori, poststrukturalism, subjektspositioner. LÄS MER

  5. 5. Grafisk kommunikation i grundsärskolans inriktning träningsskola - styrande eller stödjande i undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Lygnersjö Lundström; [2014]
    Nyckelord :AKK; bilder; grafisk kommunikation; kommunikation; särskola; träningsskola;

    Sammanfattning : AbstractLygnersjö Lundström, Rebecca (2014). Grafisk kommunikation i grundsärskolans inriktning träningsskola – styrande eller stödjande i undervisningen? (Communication with Graphic Symbols i Special School – controlling or supporting in Teaching?). LÄS MER