Sökning: "Sångens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Sångens betydelse.

  1. 1. ”Man delar den här stunden på jorden” : Folkhögskollärares upplevelser av sångens betydelse i undervisning av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Viveca Hallgrim; [2021]
    Nyckelord :Sång; svenska som andraspråk; vuxenutbildning; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER

  3. 3. Spontansång i förskolan : En fenomenologisk studie om pedagogers upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann-Cristin Spetz; Julia Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Essence; phenomenology; educators´ experiences; spontaneous singing; Essens; fenomenologi; pedagogers upplevelser och erfarenheter; spontansång;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge of educators´ experiences of spontaneous singing in preschool. The study is based on a phenomenological methodology. The survey was made based on a qualitative approach with semi-structured interviews as the method of collecting data. LÄS MER

  4. 4. Sångens betydelse för förskolebarns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Karlsson; Malin Stark; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; musik; sång; preeschool; language; development;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad inblick i förskollärares kunskap kring sången och musikens betydelse för förskolebarns språkutveckling. Vi har undersökt på vilket sätt och varför förskollärare använder sång i undervisningen för att främja barns språkutveckling samt vilka val som ligger bakom de sånger som förskollärarna använder sig av i förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 5. Musikundervisning som ett meningsfullt lärande : Musiken och sångens betydelse i den pedagogiska verksamheten i två Sydafrikanska förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Amanda Wallberg; [2017]
    Nyckelord :Sydafrika; förskola; musik; sång; språkutveckling; artefakt; samspel; interaktion; lustfyllt lärande; språkfrämjande aktivitet; redskap för lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER