Sökning: "Sångpedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet Sångpedagogik.
1. Unga transpersoner och sång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Unga transpersoner är en växande elevgrupp vilket gör att allt fler sånglärare möter elever som identifierar sig som transpersoner i sin undervisning. En persons röst är nära sammankopplad med den personliga identiteten men det finns väldigt lite forskning om transpersoner i sångsammanhang. LÄS MER
2. Sjung! : En studie om kunskap och kommunikation i enskild sångundervisning pågymnasieskolans estetiska program.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med följande studie är att belysa hur sånglärare reflekterar över hur kunskap tar sig uttryck i deras kommunikation med elever i enskild sångundervisning på gymnasieskolans estetiska program. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra sånglärare som arbetar eller har arbetat på gymnasieskolans estetiska program med enskilda sånglektioner. LÄS MER
3. Målbrottet i grundskolans musikundervisning : En studie om musiklärares förhållningssätt till målbrottet
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Under tonåren går både pojkar och flickor igenom målbrottet. Under denna tid ska de delta i grundskolans musikundervisning där sång i grupp är en del av läroplanens centrala innehåll samt ett av kunskapskraven för ett godkänt betyg i ämnet musik (Skolverket, 2011). LÄS MER
4. Sångens effekt på stamning: En kvalitativ studie om sången som redskap till bättre talflyt och större självförtroende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Because I have stuttered for the most part of my life, I want to find out why it is that I don’t stutter when I sing. The purpose of the study is to find out if there is something within singing technique that can be applied to the common speech. LÄS MER
5. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER